Home | Registreren | Help | Zoeken | Inloggen 
Het is nu 13 dec 2017 20:38
Toon actieve onderwerpen

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Misschien een fret er bij
BerichtGeplaatst: 02 nov 2013 21:39 

Aantal fretten: 2
Hey,

Misschien haal ik een fretje uit een opvang heb al een fretje op het "'oog" en als het kan gaan we a.s Vrijdag kijken. Ze heeft dezelfde leeftijd als Momo en is net zo speels en lief.
Ze is ruim 5 jaar oud/jong en ik wil haar graag nog een paar leuke liefde volle jaren geven. En ze is een sandy.
Als ik haar mee neem naar huis dan komen ze niet bij elkaar in de kooi. Ik heb toch 2 FN kooien staan. Tenzij het heel erg goed gaat met die twee.......

Maar misschien denken jullie wat snel na Stitch , maar niemand kan mijn Stitch ooit vervangen zij blijft voor altijd in mijn hart en ik mis haar elke dag en dat zal ook wel zo blijven. Zij was echt mijn maatje voor het leven :angel: :sdf47:
Ik mis het gewoon om twee fretten in huis te hebben.............al stuitert Momo voor twee :g en hoop dat ze heel goed met elkaar over weg kunnen.

Profiel  

Berichttitel: Re: Misschien een fret er bij
BerichtGeplaatst: 02 nov 2013 22:22 
Moderator

Aantal fretten: 1
Helen, ik heb dit eventjes verplaatst naar algemeen.

Wat spannend een nieuw fretje. Wil je ze wel met Momo gaan matchen? Ik ben benieuwd en als het allemaal lukt en goed van je een fretje van vijf in huis te nemen.

In ieder geval succes. :-D

Profiel  

BerichtGeplaatst: 02 nov 2013 22:39 

Goed Minka zag al dat het in de verkeerde stond.

Ja ik wil het wel gaan proberen met die twee ze zijn allebei stuiiterballen en we zijn er altijd bij als ze hun speeluurtjes hebben.
En weet je nog dat Stitch en Momo geen vrienden waren die twee pasten totaal niet bij elkaar en hoop zo dat het nu wel goed gaat komen.

En ja een fretje van 5 in huis nemen................heb er goed over na gedacht wil haar graag liefde en aandacht geven en dan is ze bij ons op een goede plaats dacht ik zo! Een pup is te jong voor Momo en dan moet je eerlijk zijn tegen over je zelf. En hoop echt uit de grond van mijn hart dat dit beter afloopt dan toen wij Stitch en Momo in huis haalden. Heb op zich geen goede ervaringen van opvangen. We zullen zien........

Profiel  

BerichtGeplaatst: 02 nov 2013 23:04 
Moderator

Dat zal wel goed komen met de opvang. Als het thuis toch niet blijkt te klikken met Momo en de nieuwe fret, dan laat je ze toch apart spelen, want die kans bestaat altijd, omdat in de opvang toch een andere omgeving is voor Momo.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 04 nov 2013 13:32 

Mooi dat je een fretje van 5 op wilt nemen :wink:

Profiel  

BerichtGeplaatst: 04 nov 2013 20:23 
Bestuurslid SDF

Helen je hebt groot gelijk, het is geen vervanging van Stich. Voor mij betekend zoiets een verrijking, en dat kan altijd als je hart groot genoeg is!
Neem wel je tijd om ze aan elkaar te laten wennen.
Groeten Gé.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 05 nov 2013 01:04 

Aantal fretten: 7
Wat goed van je Helen dat je een ouder fretje een kans gaat geven, super !
Natuurlijk zal het de plaats van Stitch niet in kunnen nemen, maar dat hoeft ook helemaal niet. Momo en Stitch waren niet echt een goede combi :wink: , hopelijk gaat dat nu beter, maar soms kom je er pas na een tijd achter of er toch een is die te dominant is.
Misschien kun je Momo meenemen naar het nieuwe fretje als je vrijdag gaat kijken, om even te polsen hoe het gaat samen, ook al is dat een momentopname en is Momo in een andere omgeving. Succes vrijdag ! :-D

RIP:Tommie,Ziezo,Dragon,Fons,Sheila,Develtje,Bommeltje,Charley,Snowy,Noa,Sanne,Heintje,Zaza,Droopy,Poppy,Eddy en Nannouc !
Love lives forever/Michael J.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 06 nov 2013 01:30 

Mayke ik denk dat het inderdaad een moment opname wordt en Momo houd niet van auto rijden en wil haar geen onnodige stress bezorgen. Ik heb er wel over na gedacht hoor! Maar nee ik doe het toch maar niet.
Momo heeft gelijk in de gaten of we naar de stacaravan gaan of ergens anders naar toe. Naar de camping geen probleem,maar gaan we ergens anders naar toe (dierenarts) dan is het mis.

Ik ben best wel nerveus , vragen die door mijn hoofd spoken, doe ik er goed aan (natuurlijk wel) het is even die onzekerheid nu :cry3: Zal ze ons aardig vinden, zullen wij haar aardig vinden.
Gaat het klikken met ons ALLEMAAL?
We zullen zien................

Nog even een vraag ik zag ook een fretje van 2 jaar in de opvang (was me niet eerder opgevallen) is zij te jong voor Momo?
Momo is ongeveer 5 jaar dit is geschat omdat zij een vondeling was.

Fretje wat ik op het oog heb is een sandy en de 2 jarige is een wildkleur even ter info 8-)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 06 nov 2013 08:02 
Moderator

Ik denk dat een fret van 2 jaar te jong is. Er zit drie jaar verschil in. Helen je moet wel rekening houden, dat Momo de andere fret van vijf niet accepteert. Die kans is zeker aanwezig. Of andersom kan natuurlijk ook.

Als het klikt zou ik ze altijd apart laten slapen. Gewoon ieders een eigen plekkie, dan heb je ook een goed overzicht van hoe ze het doen qua eten en poepen.

Helen maar waarom wil je persé een maatje voor Momo. Als ze het nu goed doet, dan zou ik daar nu geen fret meer bij zetten. Het kan onnodige stress voor haar zorgen. Ik wil wel aangeven dat er een risico aan verbonden is.

Nu heb je wel iemand voor je, die zegt alle fretten alleen dus apart slapen en apart spelen. :g Een fret is zoals ik het tegenwoordig zie een solitair dier.

Je kunt ook zeggen ik neem een tweede fret die apart slaapt en speelt.

Dit is niet negatief bedoelt hoor, maar ik wil wel aan je meegeven, dat er risico's voor Momo aan verbonden zijn en dan natuurlijk ook risico's voor de andere fret. Koppelen van fretten vind ik persoonlijk erg lastig.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 06 nov 2013 12:03 

Ik denk ook dat het leeftijdsverschil van 3 jaar toch wel veel is!
Ze hebben dan hoogstwaarschijnlijk allebei een ander energie level bij het spelen.
Tenzij je er echt voor kiest beide fretten apart te huisvesten en houden dan zou het wel kunnen....

Profiel  

BerichtGeplaatst: 07 nov 2013 00:57 

Het blijft altijd een gok of het gaat klikken tussen de fretjes, ik denk ook dat 3 jaar verschil wel groot is.
Het nadeel van een ouder fretje is dat het weer eerder ziek kan gaan worden, tenslotte weet je niet de geschiedenis van de fret.

Ik zou, als je toch aan een tweede fretje begint, sowieso voor ieder een eigen slaapkooi houden, dat voorkomt veel stress onderling.
Mocht er een klik zijn dan kunnen ze wel samen spelen, maar een eigen slaapkooi vind ikzelf altijd een must !
Ik meen dat het het verstandigste is dat als je al een moertje hebt, om er dan een rammetje bij te nemen, ik meen dat dat laatst op het symposium is voorgesteld door Hanneke, dat dat de beste combi is, mogelijk weet Minka of Esther dat te bevestigen.

Ik kan me ook in wat Minka zegt vinden, dat als het met Momo alleen goed gaat, om er dan geen tweede bij te nemen, vanwege het risico wat je loopt.
Maar dat je dan weer een fretje helpt uit de opvang heeft ook weer wat....... beetje dubbel he, moeilijk ook. :-)

RIP:Tommie,Ziezo,Dragon,Fons,Sheila,Develtje,Bommeltje,Charley,Snowy,Noa,Sanne,Heintje,Zaza,Droopy,Poppy,Eddy en Nannouc !

Profiel  

BerichtGeplaatst: 07 nov 2013 01:23 

ALS ik er een fretje bij neem , dan blijft de situatie zo als het was.. ...allebei dus een fn kooi en ik zet ze niet bij elkaar tenzij het echte maatjes worden.

En natuurlijk heb ik ook mijn twijfels ,maar als ik Momo zie dan denk ik toch dat ze iemand mist en het zou toch zo fijn zijn voor haar dat ze een speel maatje krijgt.
Nogmaals ik zet ze niet bij elkaar in een kooi!!!!!!! Ik heb er twee staan dus waarom onnodige risico´s nemen.

En Mayke je hebt gelijk het is ook dubbel ook ik denk aan de onkosten als ze ziek wordt, maar mijn hart is nu eenmaal heel erg groot als het om dieren gaat. En ik weet wat de risico´s zijn als je een oudere fret neemt, maar als ik haar koppie op de foto zie..........van wie neemt mij mee naar een liefde vol huis. Niet dat ze verkeerd zit bij de opvang , maar als ik haar nog een thuis kan geven waar ze door het hele huis kan rennen, springen,mokken en ga zo maar door dat zou toch zo mooi zijn voor haar.

Maar ja we zien Vrijdag wel maar ben wel heel benieuwd. Ben echt zenuwachtig!

Wordt vervolgt................. :wink:

Profiel  

BerichtGeplaatst: 07 nov 2013 13:07 

Ja, Hanneke zei inderdaad dat wanneer je wilde koppelen, je het beste resultaat zou kunnen krijgen met de combinatie man / vrouw.
Maar tijdens de workshop : ''a match made in heaven'' gegeven door Betje Schijf (die in de praktijk in de opvang heel veel koppelt) is het ook afhankelijk van de karaktertjes van de fret.
En ze zei ook dat je aan de 1e kennismaking vaak al alles ziet!
Dus als ze elkaar meteen niet moeten,gaat dat ook echt niet meer goed komen. :-?
En als ze elkaar op vreemd gebied (zoals in de opvang) leuk vinden, wil dat nog niet zeggen dat ze elkaar ook nog leuk vinden als ze thuis zijn, want dat is dan toch weer het territorium van 1 van de 2 fretten die je wilt koppelen..... :sdf31:

Profiel  

BerichtGeplaatst: 07 nov 2013 20:55 
Moderator

Het klopt dat Hanneke aangaf dat moertje en rammetje beter te koppelen zijn. Als je kijkt naar het leef gebied van de bunzing qua territorium, dan zie je dat mannetjes nooit een overlapping hebben van hun territorium met dat van een ander mannetje en dat gebeurt wel met een bunzing man en vrouw.

Ik sta hier wel achter, omdat ik ook steeds meer bezig ben vanuit het natuurlijke gedrag van de bunzing.

Ik ben niet bij de workshop van koppelen geweest, maar dat het afhankelijk van karakter toch twee mannetjes en twee moertjes te koppelen zijn, dat zal in de praktijk wel kunnen, want bij Esther haar fretten is het een duidelijke klik en dan zeg ik het kan wel, maar ik sta meer achter de redenering vanaf de natuur dan vanuit het karakter.

Ik zelf ga nooit meer fretten koppelen hier thuis. Gewoon omdat ik het risico op medische problemen niet wil. Dus dan maar eentje en daar heb ik mijn handen vol mee in de zomer tenminste want nu is ze de winter diva. :wink:

Je moet zelf gewoon de voor en tegens goed afwegen Helen en daar je keuze op baseren, maar ik wilde het wel eventjes aangeven aan je.

Heel veel succes vrijdag. :-D

Profiel  

BerichtGeplaatst: 08 nov 2013 11:17 

Ik wil nog even toevoegen dat ik met deze 2 zusjes echt geluk heb dat ze zo ontzettend gek op elkaar zijn!
Want ik heb zelf vroeger ook wel de fout gemaakt om bij een ouder fretje een pup te zetten :-?
Met alle consequenties van dien:
De pup was gek op de oudere fret, en sabbelde de hele dag aan haar oortjes .
Ik vond dat schattig, maar de oudere fret vond dat natuurlijk helemaal niks :-(
En toen was Frieda (de oudere fret) op een dag ineens doodziek :dontknow:
Meteen naar Hanneke toe en toen kreeg ik te horen dat ze HB had, en dat dat door de stress kwam....
Wat voelde ik me schuldig!
Later toen de pup volwassen was geworden ,werden het wel de beste vriendjes en waren ze ook altijd bij elkaar te vinden :love2:
Maar zo zou ik het dus nooit meer doen.
Al doende leert men.
En een familieband wil ook helemaal niet zeggen dat het gaat klikken....

Profiel  

BerichtGeplaatst: 10 nov 2013 01:57 

Dat klopt inderdaad Esther, een familieband zegt inderdaad niks.
Ik heb zelf wel het geluk gehad dat het met twee groepen van drie fretten erg goed ging samen, er was totaal geen sprake van stress.
Met een ander groepje van drie die ik later kreeg ging het wel mis, althans zag ik tekenen van een van de drie fretjes dat veels te dominant was, slepen en bijtgedrag en zo, dus toen was het uit elkaar halen een must natuurlijk, daarna ging het prima met de fretjes alleen.
Ik heb ook een keer gehad dat er twee fretjes samen zaten, Snowy en Sheila, toen werd Snowy een week opgenomen in de kliniek, en werd daarna niet meer geaccepteerd door Sheila, de liefde was volledig verdwenen tussen die twee......
Terwijl ze al jaren samen hadden gezeten. :dontknow:

Ben je vrijdag nog wezen kijken Helen ? :-D

Profiel  

BerichtGeplaatst: 10 nov 2013 13:06 

Ja we zijn geweest en hebben Jumper nu omgedoopt tot Jumpy mee genomen.

We laten haar beetje bij beetje het huis verkennen en houd de beide dames nog apart met spelen. Ze moeten eerst elkaars geur maar leren kennen.

Jumpy is een vrolijke kleine mini fretje dat mokt om het leven springt als een bokje door de kamer. Ze is heel speels mag graag op onder zoek uit.
Ze moet nog leren trap lopen daar heeft ze wat moeite mee en ze lust geen carni. Dit ben ik nu aan het mengen met waltham en dan eet ze het wel op. Jumpy is alleen brokjes gewend.
Maar ze went snel vind ik heb al een paar kusjes gekregen van haar en loopt ons achter na. Naar de keuken zij ook naar de keuken, maar de wc zij ook naar de wc........ :sdf24:

Profiel  

BerichtGeplaatst: 10 nov 2013 18:24 
Moderator

Gefeliciteerd met Jumpy :-D

Altijd gezellig dus met Jumpy achter je aan. :g En de carni zal zo wel lukken. Veel succes met de kleine meid.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 10 nov 2013 19:10 

Jumpy klinkt als een leuk energiek fretje :-D
En ik denk dat het wel allemaal goed zal komen :wink:
Veel plezier met haar toegewenst!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 12 nov 2013 19:17 

Wat leuk dat Jumpy het frettenbestand bij jullie komt versterken.
Las het net al in een ander topic, heel veel plezier van je nieuwe fretje Jumpy ! :-D

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]