Home | Registreren | Help | Zoeken | Inloggen 
Het is nu 16 dec 2017 22:39
Toon actieve onderwerpen

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Onderzoek naar frettengedrag
BerichtGeplaatst: 28 nov 2010 19:57 

Aantal fretten: 2
ja het is niet echt een efficiente jager

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 28 nov 2010 23:08 

Aantal fretten: 5
Jongens dit topic is niet bedoeld om de filmpjes ter discussie te stellen :wink:

Karen, wat ik me wel afvraag is in hoeverre je af kan gaan op filmpjes. Ik bedoel, iedere eigenaar kan iets in scene zetten waar jij niks van merkt. Ik denk dat je het te groot aan wilt pakken. Kun je niet beter een klein iets pakken waar je je in wilt gaan verdiepen?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 29 nov 2010 00:09 

ik ben ook erg benieuwd naar het hoe en wat.

In mijn ogen zal dit een jarenplan worden omdat er ook research in het buitenland gedaan gaat worden. Maar zoals ik het lees zal je dit ook gaan doen.
Ga je ook bepaalde fretten helemaal volgen?? Ik vind het ook lastig met foto's en filmpjes van een enkele fret. Dat zijn toch meer momentopnames.. kan een paar minuten later heel anders zijn.

Wat wil je eigenlijk uiteindelijk met alle informatie gaan doen, een soort boekwerk of? Ben wel benieuwd, maar het is me nog niet helemaal duidelijk wat je precies wilt gaan doen eigenlijk :oops:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 29 nov 2010 08:44 

Het is niet de bedoeling dat ik mijn onderzoek ga baseren op de toegestuurde filmpjes. Die gebruik ik als selectiemateriaal en om te inventariseren. Een filmpje van hooguit een paar minuten is niet voldoende en niet volledig. Zoals je al zegt, er kan van alles buiten beeld meespelen. Uiteindelijk zal er een groep dieren vanuit diverse achtergronden opgebouwd zijn, die ik gedurende langere tijd wil gaan observeren. Het hele onderzoek is opgedeeld in cathegorieen en heeft diverse onderzoeksvragen uitstaan, die natuurlijk niet allemaal tegelijk bestudeerd kunnen worden. Observeren voor een onderzoek gebeurt heel gericht, met een onderdeeltje per keer, of meerdere malen, totdat er een duidelijk beeld is over je vraag. Dan ga je verder met het volgende . Ik leg alles vast op de pc per onderdeel en gecathegoriseerd. Dus verdeeld in allerlei kleine kolommen van oa leeftijd, fret alleen in leefomgeving, fret alleen in verblijf maar met meerderen in leefomgeving, fretten in (kleine) groepjes, binnen of buiten, dieren die een intensief contact hebben met de verzorger en dieren met weinig of geen interactie met verzorger. Er komt een splitsing van twee hoofdgroepen, die ik met elkaar wil vergelijken, aan de ene kant dieren die vanuit het nest direct zijn doorgegaan naar de huidige eigenaar en daar gebleven zijn en de andere groep zijn dieren die iets (traumatisch) hebben meegemaakt en daardoor bijv. herplaatst zijn of in een opvang zijn terecht zijn gekomen.
De laatste groep is vrij makkelijk aan te komen, door contacten te leggen met verschillende opvangen. Het lastigste is om contact te krijgen met allerlei particulieren die hun dier direct bij de fokker vandaan heeft en daar ben ik nu mee bezig.
Dus nee Marit ik denk niet dat ik het te groot aanpak in de breedte zin van het onderzoek....wel in tijdsduur. Het is iets wat jaren gaan duren :sdf24: maar dat vind ik juist leuk!
Er zal later een uitgewerkt verslag van gemaakt worden en op het net geplaatst. Er worden geen privé gegevens vrijgegeven van mensen die meegewerkt hebben, tenzij van belang en na uitdrukkelijke toestemming. Zo ook voor eventueel beeldmateriaal.
Dit even in het kort :wink:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 29 nov 2010 08:57 

Aantal fretten: 0
Het klinkt veelbelovend maar ik mis toch nog iets in je stukje. Je gaat observeren en vastleggen maar dan komt de belangrijkste stap; de analyse van al je onderzoeksresultaten. Hoe ga je dat doen? Volgens mij heb je hier de hulp nodig van mensen met heel veel frettenervaring. Of wil je niet zo ver gaan met het onderzoek? (in dat geval zal het eindresultaat zijn dat er een uitgebreid verslag is wat je allemaal hebt gezien maar niet wat het betekend).

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 29 nov 2010 08:59 

Normaal gesproken gaan onderzoekers eerst naar een universiteit, zodat ze weten hoe een onderzoek in elkaar gezet moet worden, sorry, maar even een onderzoekje doen is er niet bij hoor.

ik zie er, zoals het nu voorgesteld wordt, het nut absoluut niet van in.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 29 nov 2010 09:03 

Karen heeft het niet over even een onderzoek doen. Maar je hebt gelijk Anne-Marie, ik denk ook dat er meer bij komt kijken.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 29 nov 2010 09:41 

Het is niet zomaar Even een onderzoekje en bovendien heb ik al eerder onderzoeken gedaan en databases aangemaakt, vanuit de paardengedragstherapie en de cattery. Toegegeven, dat was niet op zo'n grote schaal als deze, maar ben er niet helemaal onervaren mee.
Het is ook de bedoeling om mijn observaties te delen met mensen die deskundig zijn op frettengebied en hun te laten analyseren. In eerste instantie zal het gaan om het verzamelen van allerlei informatie en dit in een database vastleggen zodat er vergelijkingen getrokken kunnen worden.

Niemand wordt verplicht om hier aan mee te werken, dus als je het nut er niet van in ziet Anne-Marie, doe je gewoon niet mee :wink:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 29 nov 2010 10:01 

en wat is er ooit met die databases gedaan dan? is dat te googlen?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 29 nov 2010 10:35 

Nope niet te googlen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 29 nov 2010 13:06 

is er ooit wat mee gedaan dan?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 29 nov 2010 13:35 

Jawel....
Een database dat opgezet is om inteeltpersentage bij Abessijnen en Somali katten in Nederland en Portugal te bepalen is opgegaan in een openbare werelddatabank.
Een database dat opgezet is na aanleiding van onderzoek van de invloed van voeding op de spiercondities bij reguliere sportpaarden in Portugal. Dat ligt bij het sportpaardenregister in Portugal...het zou later meegenomen worden bij een groter onderzoek door het ministerie van landbouw met een op te zetten proefboerderij. Dit oa omdat het een kleinschalig onderzoek geweest is met een bestand van 125 dieren, die uitsluitend in de sport uitgebracht werden en niet vanuit een wetenschappelijk oogpunt was begonnen. Of dat gebeurd is weet ik niet, want ik ben er helemaal uitgestapt na mijn ziekte en verhuizing naar Nederland.
Een database dat opgestart is om het inteeltpersentage te bepalen binnen de lusitano fokkerij in Portugal. Dit heeft een ander overgenomen toen ik ziek werd en er liep parallel een soortgelijk onderzoek opgezet door een van de grootste fokkers van het land. Als het goed is loopt dit onderzoek nog...heb ik me ook van gedistantieerd na mijn verhuizing naar Nederland.

Verder is er een onderzoek geweest naar probleemgedrag bij nakomelingen van een specifieke hengst. In samenwerking met 3 andere stallen. De bewuste hengst is uiteindelijk uit de fokkerij genomen, niet door ons onderzoek hoor, maar daardoor is het voor ons toen afgesloten.
Een onderzoek is opgestart om de invloed van weidegang te bepalen op het welzijn van sportpaarden. Dit is gestopt toen ik ziek werd. Inmiddels zijn daar al heel veel lopende onderzoeken naar in diverse landen.
Het grootste gedeelte is opgezet voor het internet tijdperk, zeker in Portugal. De kattendatadank is terug te vinden op het net, maar niet onder mijn naam, omdat ik het niet heb afgerond en geplaatst.
Ik heb niks op het net geplaatst. Ik ben daar nog steeds geen groot voorstander van, maar begrijp wel dat dit de huidige manier van werken is.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 29 nov 2010 17:52 

Een onderzoek naar meetbare zaken is echt heel wat anders dan gedrag bestuderen, een database is 1 het gedrag interpreteren en indelen inn gorpen soort gedrag... Echt effe wat anders

Welke etholoog gaat je begeleiden? Tenminste als je het serieus wilt doen heb je die echt als steun en toeverlaat nodig

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 29 nov 2010 18:41 

Geef mij maar gewoon muizen uit de vriezer, die worden volgens mij vergast met koolmonoxide.
Een meer prettige dood kan je je niet wensen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 29 nov 2010 18:53 

Ik ben nog met enkele mensen in gesprek over het begeleiden Denise, dus ga ik nog geen namen noemen. Er wordt zeker aan gewerkt, want ik vind mijzelf lang niet ervaren genoeg om gedrag juist te kunnen analyseren.
Als eerste komt er ook een database met gegevens van de fretjes van iedereen die mee wil doen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 29 nov 2010 18:56 

Sorry karen, maar het is mijn ervaring, dat als je hebt meegewerkt aan een onderzoek, je vermeld wordt. Ookal heb je het niet afgerond, normaal gesproken wordt je vermeld. Niet als auteur, co-auteur, maar zeker word je in een bedankje vermeld.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 29 nov 2010 18:56 

zonder gegevens kun je zoiezo geen onderzoek doen, dus als dat er in zit kun je verder kijken, als niemand wil meewerken eraan dan kun je zoiezo al niet verder

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 29 nov 2010 19:00 

Anne-Marie (SDF) schreef:
Sorry karen, maar het is mijn ervaring, dat als je hebt meegewerkt aan een onderzoek, je vermeld wordt. Ookal heb je het niet afgerond, normaal gesproken wordt je vermeld. Niet als auteur, co-auteur, maar zeker word je in een bedankje vermeld.

Nou misschien in een officieel wetenschappelijk onderzoek dan...ik heb nooit meer dan een bedankje ontvangen van de desbetreffende persoon :roll:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 19 nov 2012 15:25 

*Schop*
Kwam dit topic tegen toen ik aan het googlen was en ben hier wel benieuwd naar.

Heeft iemand nog contact met Horus en is hier nog iets uitgekomen? :dontknow:

r.i.p. Boeffie rust zacht lief mannetje. mis je nog steeds

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 19 nov 2012 20:44 

Ik zou het echt niet weten :-)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]