Home | Registreren | Help | Zoeken | Inloggen 
Het is nu 15 dec 2017 23:39
Toon actieve onderwerpen

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Bijten pupje
BerichtGeplaatst: 27 jun 2011 21:39 

Aantal fretten: 1
Hola!
Ik heb een rammetje van 3,5 maand; Teun. Het is echt een poepie. Maar hij bijt me soms. Dit doet hij alleen als hij heel enthousiast aan het spelen is. Soms best een beetje hard (maar niet tot bloedens toe hoor). Ik heb wel gelezen dat dat bij pupjes vrij normaal is, maar moet ik er ook wat mee? Hoe zorg je dat hij het op volwassen leeftijd niet meer doet? Hoe kan ik het beste reageren als hij me bijt?

En kunnen jullie me ook vertellen hoe dat gegaan is bij jullie fretjes? Hoe waren ze als pup en hoe zijn ze veranderd toen ze volwassen werden?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Lieke

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Bijten pupje
BerichtGeplaatst: 28 jun 2011 00:51 

Als je even op de zoekfunctie kijkt dan kun je daar heel erg veel over lezen. :wink:
Ik had ook een mega bijt fretten pupje maar hij is nu heel erg lief. (althans voor ons eigen gezin)
Een vreemde is hier nog steeds niet veilig. :g

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 28 jun 2011 09:39 

Aantal fretten: 0
En als je alleen al het subforum Opvoeding en Gedrag opent zie je zo al snel een stuk of 10 topics over bijtgedrag.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 28 jun 2011 09:52 

Aantal fretten: 4
Wij hadden ooit twee pups die ook erg beten vooral tijdens het spelen. Maar ik weet eigenlijk niet meer wat wij daaraan gedaan hebben om het af te leren, het enige wat ik mij wel herinner is dat ik echt wel eens met mijn handen in het haar heb gezeten en mij af heb gevraagd of het ooit goed zou komen. Maar na hun pubertijd ging het eigenlijk steeds beter en waren het gewoon erg lieve fretten. Alleen het mannetje is altijd vrij stevig blijven bijten tijdens het spelen maar ik heb daar nooit zo'n punt van gemaakt.

En nog niet zo lang geleden kregen wij Max, een pup van 3 maanden oud. Die heeft nou nog werkelijk nooit hard gebeten. Hij hapte wel overal in (neus, lip, tenen, noem maar op) maar dat deed hij zo voorzichig dat je er niets van voelde. Daar heb ik mij altijd over verbaast, een pup die niet gaat proberen tot hoe ver hij kan gaan.
En nog steeds is hij onzettend zachtaardig en zit er totaal geen kwaad in dat ventje. Dus je moet het ook wel een beetje treffen denk ik.

Op het forum vind je inderdaad allerlei tips hoe je dit bijten af zou kunnen leren. Er zijn verschillende methoden, van blazen in het gezichtje tot hard AUW! roepen of hem een time-out geven in zijn kooi. Ze zult moeten uit proberen wat het beste effect heeft in het geval van Teun want elke fret reageert weer anders op een bepaalde handeling.

Succes in ieder geval.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 28 jun 2011 11:56 
Moderator

Ik kan je niet adviseren. Ik heb een fret van zes, die nog steeds bijt, maar dat ligt niet aan mij. :g Ze was bijna zes toen ze hier kwam wonen.

En Billie ja die kan zijn tandjes ook weleens fanatiek gebruiken ook niet tot bloedend toe maar ook enthousiastme en dan zeg ik nee en hij heeft zoiets van nog een keer. :g

Ik denk dat je consequent moet zijn, wat ik dus ook niet kan, want als ze maar lol hebben, dan ben ik tevreden.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 28 jun 2011 22:53 

Hee bedankt voor jullie reacties! Goed om te horen dat het bijtgedrag als pupje lang niet altijd betekent dat ze als volwassenfret ook bijten.

Ik heb wel in andere topics adviezen gelezen over het afleren van bijtgedrag...maar ik vind het wel lastig, zoveel verschillende adviezen!

Ik gebruik nu vaak een plantenspuit, die staat dan op 'mist' stand. Hierdoor laat hij wel altijd los, maar ik twijfel of hij doorheeft dat ik dit doe omdat hij bijt!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 28 jun 2011 23:47 

Aantal fretten: 18
Als ik in jou schoenen stond, zou ik het simpel proberen met blazen in zijn sneut. Dit doe je op het moment dat je fretje je bijt, niet achteraf. Niet eerst oppakken en dan blazen, dan weten ze niet meer wat er fout gaat. Blazen is ongenoegen in frettentaal, daarmee geef jij je ongenoegen aan. Met een stemverheffing kun je ook uhuhu roepen, dat is in frettentaal kekkeren. Dus jij kekkerd als je fretje jou pijn doet. Jij bepaald of het te hard gaat of niet. Soms zijn er mensen die het toelaten, terwijl het te hard gaat. Dit omdat het "nog" een pup is. Maar in mijn ogen is het beter om voor te zijn en het later losser te laten, dan met je eieren na pasen te komen. Een plantenspuit komt nooit in me op om te gebruiken, dit omdat veel fretten fun hebben met water, en dan worden ze bang van een waterstraal onder de douche of tuinslang, want dan denken ze dat ze gestraft worden. Terwijl het zo leuk kan zijn om met je fretje en water te spelen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 30 jun 2011 21:12 

Hey Natascha, bedankt voor je reactie! Ik vind jouw tips zeer bruikbaar. t Geeft me ook wat inzicht in 'frettentaal' die ik nog heel hard aan t leren ben. :-)

Ook wat je zegt over het water, daar zit zeker wel iets in! Omgekeerd zou trouwens ook kunnen.. Dat hij de plantenspuit niet als straf gaat zien maar als aanmoediging, want water vindt ie wel heel leuk!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 07 jul 2011 12:44 

Hier even een update: Teun is de laatste tijd echt veel minder gaan bijten. Alleen als hij heel wild aan het spelen is hapt hij in mijn vingers (en als hij de kans krijgt in mn oren, neus en tenen), maar hij laat gelijk los als ik uhuhu roep.
Overigens is zijn gedrag naar anderen toe wel anders. Anderen bijt hij nog steeds veel harder. Ook wel logisch, want ik woon alleen met hem, en hij brengt heel veel tijd met me door en dat is bij anderen niet zo. Toch hoop ik dat zijn bijtgedrag ook bij minder bekende mensen zal afnemen.

Ik instrueer bezoek wel altijd om hem eerst rustig te laten rondkijken, en hem niet meteen op te pakken of wild met hem te gaan spelen. Want mn vrienden hebben om de een of andere reden nogal de neiging om er meteen bovenop te duiken! :-o

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 07 jul 2011 12:56 

Aantal fretten: 4
Goed advies vind ik, hij moet wel de kans krijgen om een beetje aan je visite te wennen. En ze moeten ook niet gelijk zo wild met hem gaan doen want daar is hij misschien helemaal niet van gediend en dan kan hij alleen maar bijten om dit te laten merken.
Wel fijn dat hij jou al minder hard bijt in ieder geval. :-D

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 07 jul 2011 12:57 
Moderator

Klinkt helemaal goed. :-D

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 07 jul 2011 12:59