Home | Registreren | Help | Zoeken | Inloggen 
Het is nu 13 dec 2017 18:54
Toon actieve onderwerpen

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Brok en rauw combineren
BerichtGeplaatst: 25 jul 2012 19:53 

Aantal fretten: 2
Als ik alleen al kijk naar het opvoeden van de pups, zegt de ene website nekvel hangen en de ander juist niet. Nu heb ik wel genoeg ervaring om te weten wat ik ga doen (gewoon hard nee of auw roepen moet genoeg zijn, eventueel zachtjes blazen in het snoetje, maar nekvel hangen vind ik niet prettig) maar toch. En de info dat een pup ook kan bijten uit hongerigheid heb ik op welgeteld 1 website gevonden (maar ik kan er ook overheen hebben gelezen) Het meeste gaat over de aanschaf en 1 of 2 fretten, maar echt info van wat te doen als de fret in huis is, is niet heel erg uitgebreid. Of het is heel erg vanuit 1 oogpunt, dus bijvoorbeeld vanuit het oog van een fokker, die uitgaat van een gefokte fret.
Alle sites blijven een beetje hangen bij de standaard info: basic huisvestingdingen en voeding, verzorging en vooral waar je fret aan te schaffen. :dontknow: Of ik lees er echt totaal overheen, hoor. Heb nog een aantal sites niet bekeken, dat zal ik zo ook eens gaan doen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 25 jul 2012 22:06 

@ Maartje: wel ff off topic maar wat jij zegt over dat bij het nekvel pakken.
Ik was van de week bij Bonnie uit Helmond thuis en er waren van de 7 fretjes(pups) 2donkere dametjes bij die je dus absoluut niet bij het nekvel pakken kon!
Het werden echt duiveltjes :evil: en ze werden er alleen maar kwader van dan ze al waren.
En de andere 5 bleven zonder problemen hangen.
Dus van dat nekvel zal,denk ik, van fretje tot fretje verschillen.
Het is alleen bij de DA voor onderzoek wel makkelijk als ze het toelaten, en ik bedenk me dat een clickertraining daar ook wel weer goed voor kan zijn.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 25 jul 2012 22:13 
Moderator

Aantal fretten: 1
Maartje, Mila is mijn tweede pup in huis. Billie was mijn eerste en die was niet zo happerig (behalve mijn neus dan). Ik merk nu wel dat Mila happeriger is als ze honger heeft. Of ze gaat zelf de kooi in of als het me te lang duurt en ik niet wil dat mijn tenen afgekloven stompjes worden, dan zet ik haar zelf de kooi in. Twee van de drie keer gaat ze gelijk eten.

Ik denk wel dat het een wisselwerking is. Mila kende me nog niet en nu ik haar beter ken, ken ik ook beter haar dingetjes. Dit zal ook bij jouw pups zijn. Het is misschien de eerste dagen zoeken, naar wat bedoelen ze nou, maar ik denk wel dat je daar zo je draai in gevonden hebt.

Niet elke pup is hetzelfde. Ik heb het volste vertrouwen in je, dat je de pups wel aankan.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Pups opvoeden
BerichtGeplaatst: 25 jul 2012 23:05 

Ik denk ook dat op sommige fronten internet eerder kwaad kan doen dan goeds.
Nekvel hangen is echt een verouderde methode, en 9 van de 10 keer werkt het averechts.
Pups bijten niet omdat ze vals en gemeen zijn, maar omdat ze pup zijn en niet altijd al goed doorhebben wat wel en niet mag.
Dit is gewoon aan te leren. Neem je pup in handen na het eten, dan is zijn buikje lekker vol en zal hij in ieder geval niet je vingers op willen eten(letterlijk :lol: ) verder is het belangrijk om grenzen aan te geven, als je pup tijdens het spelen te hard gaat bijten dan kun je gewoon hard auw roepen en het spel afbreken. Je pup heeft snel genoeg door dat als hij hard bijt hij niet verder kan/mag spelen. Als het echt de spuigaten uit loopt dan gewoon voor een time out in het hok, even afkoelen en daarna weer verder met stout doen :g

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 26 jul 2012 01:05 

Puk en Jip leken als pup superveel energie te hebben, maar behalve mijn grenzen (niet bijten) bleken ze ook hun eigen grenzen gewoon nog niet goed te kennen. Als ze moe werden gingen ze niet slapen, zoals ze nu doen, maar gingen ze door en werden vervelend, dreinerig en happerig. Gewoon in hun kooi zetten ze met rust laten tot ze weer uitgeslapen waren en het was over.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 26 jul 2012 01:07 

Oh hee, hij is gesplitst. Mooi, kan ik hier al mijn vragen kwijt.

Advies om een time-out te geven ben ik inderdaad tegengekomen, maar dan een time-out in bijvoorbeeld de carrier. Nu wil ik helemaal geen zenuwpezen als het gaat om reizen (ivm dierenartsbezoek wel zo handig) en ik vroeg me wel af of je ze daarmee niet leert om te voorkomen dat ze in de carrier belanden? Als je dan op reis gaat, voelt het dan niet als een straf voor ze? Kaatje heb ik geleerd om gewoon in de carrier te pitten, het was zelfs een soort tweede huisje voor haar. Persoonlijk vind ik dat een prettiger idee. Maar dezelfde vraag kan je stellen voor de kooi, natuurlijk. Ben benieuwd wat jullie hiervan vinden. :-)

Verder kwam ik het advies tegen om de pup de eerste dagen niet op te pakken. Misschien pas na een week ofzo pas oppakken. Klopt dit? Is het niet beter als ze gelijk gehanteerd worden zo nu en dan? Ik zal geen kilometers met ze zeulen of de hele familie laten langskomen, of al gelijk naar buiten gaan ofzo, maar ik kan ze toch wel gewoon hanteren?

Als ze bijten, wil ik het net zo als Minka doen, ze gewoon bij het vlees zetten. :) Kijken of ze hongertjes hebben. Dat lijkt me een prettigere methode dan nekvel hangen. Als het me te gortig wordt, roep ik gewoon AUW! Dan begrijpen ze hopelijk op den duur dat mijn velletje toch iets dunner is.

En- dat lees ik ook nergens- vanaf welke leeftijd kan ik ze bij de katten introduceren? Ik lees wel dat je kittens nooit bij fretten moet zetten, maar vice versa lees ik nergens. Ik heb twee katten van ongeveer 6 kg dus het lijkt me logisch dat de fretten eerst wat moeten groeien? Kaatje zag ik een beetje voor de nek gaan, dus ik heb ze altijd apart gehouden. Koos gaat boven op een tafel zitten, Kato gaat erbij liggen. :roll: Nu kunnen de fretjes ook op genoeg plekken komen waar de katten niet passen, dus voor beiden zijn er wel escapes, maar graag wil ik ook hierover weten wat jullie ervan vinden of wat jullie ervaringen zijn.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 26 jul 2012 06:38 

Weet je wat vaak het probleem is met bijvoorbeeld honden, die hebben dan een bench en worden daar om wat voor reden dan ook in opgesloten. Honden krijgen dan op een gegeven moment een anti gevoel tegen de bench.
Fretten hebben dit niet zo, tenminste ik ken het niet bij fretten. Hoe vaak ze ook naar de dierenarts gaan, als ik de carrier in de woonkamer zet gaan ze er zelf in. En ze zijn slim genoeg om te weten dat jij ze erin zet om ze straf te geven dan dat ze een angst ontwikkelen voor de bench. Ze weten dus in mijn optiek dat de bench een hulpmiddel is en niet iets engs.

En gewoon je pup de eerste dagen oppakken hoor. zo veel mogelijk in handen nemen.
Dit is juist heel erg belangrijk om een band te gaan creeren :-D
Wat je niet moet doen is als je pup op zijn gemakje de boel aan het verkennen is hem constant van de grond plukken. Geef ze de tijd om te wennen aan alles, maar dat spreekt voor zich denk ik. :-D Ik ging altijd midden in de huiskamer zitten, zodat ze zelf naar me toe konden komen.

Ik zou ze rustig aan bij de katten introduceren, ligt ook een beetje aan hun karakter, angstige pups zou ik wat voorzichtig mee zijn. Vinden ze alles leuk dan kun je daar al eerder mee beginnen. Zou ze per fret voorstellen anders weet je kat niet meer op welke fret hij nou moet letten :lol:
Nu zijn het nog pups en zijn ze redelijk ongevaarlijk voor een kat,(wel extra belangrijk om te zorgen dat je kat de pups niets aandoet) als je te lang wacht dan kunnen ze al weer feller reageren dan je zou willen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 26 jul 2012 15:16 

Ik denk dat je heel erg naar het karakter van de pups moet kijken en hoe ze op nieuwe dingen reageren. Daar is geen vaste leeftijd voor. Wel moeten de pups zich kunnen verweren en gewend zijn. Als ik kijk naar de pups van 8 weken bij Betje en Mila van 9 weken, is dat al een heel groot verschil. Die (zielige) pups kun je op 9 weken ├ęcht nog niet bij een kat zetten, terwijl ik het bij Mila wel zou durven (mits ze gewend was etc.). Dus het is ook echt de onwikkeling en de instelling van de pups.

Verder is opvoeding een kwestie van timing. Nekvel hangen heeft alleen zin op het juiste moment en als het dier een associatie kan leggen met zijn foute gedrag. Bij Moen heb ik haar ook meerdere keren in haar nekje opgehangen, maar die hing ook echt aan mijn vingers. Bij mijn vier Bontgenootjes heb ik dat haast nooit moeten doen (of ik ben het vergeten). En de ene fret reageert er goed op, de ander wordt boos. Maar AUW roepen en stoppen met spelen werkt ook prima.

Oh en ik zou bij pups niet midden in de kamer gaan zitten als je ze bij je wil hebben. Elk dier (mensen ook trouwens) lopen eerst een rondje langs de wand (en nog meer rondjes) en pas later lopen ze door de kamer. Vanuit het midden van de kamer kun je ze goed bestuderen. Maar als je aandacht wil, gewoon in hun looproute gaan zitten 8-)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 26 jul 2012 15:38 
Moderator

Ik zou Mila niet bij katten zetten, want dat zou ik zielig voor de katten vinden. :g Ik denk dat je echt moet kijken waar je puppen goed op reageren, dat verschilt echt per fret. Je moet gaan zoeken wat per pup het beste werkt. Zijn ze happerig dan?

Het kan ook zijn dat je geen happertjes heb straks en dan hoef je niet eens te corrigeren.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 26 jul 2012 15:44 

Nou ja, ze zullen toch al kennis met elkaar moeten maken, want het hok van de fretten staat in de woonkamer. :) Dus door de tralies kunnen ze de katten zien en hen kennende, zitten ze er pal voor. Toen we bij Betje vandaan kwamen werden we ook al helemaal besnuffeld van alle kanten. :lol:
Maar inderdaad, ik denk dat mijn moertje en rammetje toch geen 500 gram nog wegen en dan vind ik het persoonlijk erg eng.
Kijken naar het karakter van de pups staat genoteerd! :-D

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 26 jul 2012 17:43 
Moderator

Maartje ik vind het heerlijk om te lezen hoe je je aan het voorbereiden bent. De pups komen in een goed huisje terecht. :hi:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 26 jul 2012 18:24 

Birgit schreef:
Oh en ik zou bij pups niet midden in de kamer gaan zitten als je ze bij je wil hebben. Elk dier (mensen ook trouwens) lopen eerst een rondje langs de wand (en nog meer rondjes) en pas later lopen ze door de kamer.

Ik heb hier nog nooit fretten gehad, en vooral geen pups die langs de wanden gingen lopen. Dit zie je eerder bij angstige fretten denk ik, en het ligt aan de inrichting van je huis. Ik kan me voorstellen dat als jij heel veel open ruimte heb dat dat bedreigend over kan komen. Hier kunnen ze overal onder en tussen dus dan lopen ze gewoon overal en nergens *brush*
Maar ook hier ligt het heel erg aan de karaktertjes :-D

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]