Home | Registreren | Help | Zoeken | Inloggen 
Het is nu 11 dec 2017 02:27
Toon actieve onderwerpen

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Wat beginnersvragen omtrent gedrag en opvoeding
BerichtGeplaatst: 20 aug 2012 21:35 

Hallo,

Wij zijn al een tijdje van plan om 2 fretjes aan te schaffen, en zijn hier vorige week in geslaagd.
We hebben 2 pups (ca 4&5 mnd oud) bij de frettenopvang in Breda aangeschaft, en hier uitstekend en eerlijk advies meegekregen.
1 is een piepklein abbino'tje, en de andere een wat grotere Sandy, beiden vrouwtjes.
De Sandy is een bijtertje, en volgens de Frettenopvang is dit al aanzienlijk minder.
In het verleden hebben we al eens een fret gehad (ca 25 jaar geleden), dus e.e.a. is niet geheel onbekend.
Nu huppelen ze hier inmiddels een krap weekje rond, en hebben we wat beginnersvragen.

- We hebben een hoge volieekooi welke we nog hadden van de ratjes. Hier zitten ze tijdelijk in tot we een nieuw verblijf gevonden hebben. We zitten hierbij te denken aan een konijnenkooi voor buiten (hij komt in de woonkamer), model " kids Fantasy". Vloeroppervlag is ca 130x55cm, 2 etages plus een zolder. Dit moet voldoende zijn denken we? Wat kunne/moeten we hier op aanpassen om hier een fret-waardig onderkomen van te maken? (uiteraard maken we de bodem dicht, en komt hij op 4 zwenkwieltjes te staan)

- De fretten mogen in de hele woonkamer rondwandelen, en worden vaak uit de kooi gehaald om lekker te spelen. Als ze rondhuppelen, lijkt het alsof ze steeds drukker worden, en op een gegeven moment lopen ze zelfs springend met een bolle rug achter elkaar (of wat er op dat moment in de woonkamer aanwezig is) aan. Hierbij maken ze ook wat gekke geluiden. Het ziet er allemaal erg leuk uit. Ik neem aan dat dit puur plezier is? Ook komen ze soms met opengesperde bek huppend en springend op je af, gekke geluiden makend. Ze bijten dan niet. Is dit ook plezier? (we hebben namelijk echt het gevoel dat ze het hier erg leuk vinden, zo ziet het er uit..) We hebben ook mini-tennisballetjes gekocht, waar ze helemaal wild van zijn, en gelijk gaan verstoppen.

-Soms doen ze hun behoefte in een hoek van de kamer, onder de bank, of onder de kooi. Als we het zien (dat de staart omhoog gaat en ze gaan zitten draaikonten) pakken we ze beet, en zetten ze op de bak in de kooi. Ze doen dan hun behoefte op de bak. We zien het alleen niet altijd (direct) Is dit de juiste oplossing om ze zindelijk te maken? Kan het zijn dat ze de bak in hun kooi nog niet gemakkelijk kunnen vinden? Zijn er spullen die ze niet prettig vinden? (om hier de bewuste plekken mee in te spuiten bijvoorbeeld?)

-Het zijn 2 pittige tantes... Worden ze rustiger naar mate ze ouder worden, of blijven ze zo druk?

- De grote gaat soms even plotseling plat op de grond liggen, poten wijd, om na 5 tot 10 sec. weer op te springen en verder de beest uit te hangen... Is dit ter verkoeling? (laminaatvloer; het is erg warm de laatste dagen natuurlijk...

- Ook hebben we het idee dat we ze 's morgens los kunnen laten, en ze 's avonds weer de kooi in stoppen, ze dan aan 1 stuk door druk zijn. Dit doen we uiteraard niet, en na een uurtje druk bezig zijn gaan ze weer een paar uur de kooi in. Klopt het dat je ze moet begrenzen? Ze liggen dan namelijk echt uitgeteld in de kooi, en als we ze "te snel" in de kooi doen, staan ze met eigenwijze koppies bij de deur te kijken waarom ze er nou in moeten...

- Klopt het dat de ontlasting wat dun is? (geen diarree, maar niet hard zoals een konijn of rat)

- Welk middel geven we ze het beste tegen vlooien en oormijt?

Een hoop beginnersvragen... Hopelijk weten jullie op de meeste een antwoord :)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Wat beginnersvragen omtrent gedrag en opvoeding
BerichtGeplaatst: 20 aug 2012 22:24 
Moderator

Aantal fretten: 1
Vraag 1:

Bij een konijnenkooi zou je het gaas moeten vervangen door nertsengaas anders bijten ze erdoor heen.

Vraag 2:

Ze kunnen erg druk zijn inderdaad. De geluidjes is hoogstwaarschijnlijk mokken. Als ze gaan piepen, blazen of krijsen tegen elkaar, dan is dit niet goed, want dan vinden ze elkaar niet meer leuk. Verstoppen van balletjes vinden ze inderdaad leuk. Let er wel op, dat ze de balletjes niet opeten. Dus hou dit altijd in de gaten en laat een fret alleen niet met een tennisballetje spelen.

Vraag 3:

Onzindelijkheid dat komt voor bij fretten. Het is ook een soort territorium afbakening. Zet zoveel mogelijk poepbakken ook in de huiskamer en op de bak zetten op het moment dat je het ziet is een goede manier. Let wel op dat bij de bakvulling op dat het niet te stoffig is. Ik ken geen spullen die ze niet prettig vinden qua geur.

Vraag 4:

Het zijn pups dus die zijn sowieso druk. Met de tijd zal het wat minder worden, maar fretten zijn van nature prettig gestoord en kunnen heerlijke capriolen uithalen. Wat bedoel je met pittig? Bijten ze? Bij bijten moet je consequent zijn. Goed vastpakken en Nee of AU zeggen of blazen in het gezichtje. Blijven ze doorgaan, dan degene die stout is in de kooi zetten voor een time out. Het kan ook zijn dat ze honger hebben, maar veels te druk met spelen zijn, dat ze dan wat harder bijten. Door ze in de kooi te zetten met deur dicht gaan ze wel eten.

Vraag 5:

Of dit verkoeling is weet ik niet. Ik zie het ook met mijn pup. Ik heb meer het idee van eventjes uitrusten of eventjes bedenken welke capriolen ze nog meer kan uitvoeren. Platliggen kan ook een vorm van zich niet lekker voelen zijn, maar ik denk niet dat dit aan de orde is vooral dat het een pup is. Wat wel kan is dat ze bijvoorbeeld door de warmte zich niet lekker voelen, want dat heb ik zaterdag meegemaakt met mijn pup, maar die ging niet verder met spelen wat bij jou wel het geval is.

Vraag 6:

Misschien in het begin wel wat begrenzen, omdat ze moeten wennen en ook hun rust moeten vinden. Op een gegeven moment kun je dit loslaten, want dan gaan ze zelf wel hun slaapplekjes opzoeken.

Vraag 7:

Ontlasting hoort niet dun te zijn. Ik weet niet wat voor voeding je geeft brok, KVV of prooi. Prooi en KVV is het beste wat je je fret kan geven. Maar ook bij brok hoort de ontlasting niet dun te zijn.

Vraag 8:

Voor vlooien en oormijt moet je stronghold gebruiken. Zie hier van welke je moet hebben qua gewichten:

http://www.frettenkliniek.nl/gezondheid/oormijt

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 20 aug 2012 22:56 

Aantal fretten: 2
Van harte welkom hiero :hello:

Wat een leuk eerste bericht, een hoop vragen waar goed over nagedacht is.

De kooi heb ik even opgezocht op internet en ik maak me vooral zorgen om de onderste gaas panelen. Denk dat een klein fretje door de spijlen kan maar dat weet ik niet zeker. Verder is het een houten kooi en dat is niet altijd handig als je fretten onzindelijk zijn, de urine trekt in het hout en dat kan best gaan ruiken.
Maar als je denk dat de urine geen probleem is en je bent zelf een beetje handig dan zou je alle raampjes en de ren kunnen voorzien van nertsen gaas en ben je klaar.

over het rennen en springen is een leuk filmpje, tenminste ik vond hem toendertijd echt helemaal leuk dus die link geef ik even
http://www.fret.nl/forum/viewtopic.php?f=5&t=9449
lijkt het gekke gedrag een beetje hier op??

Het zindelijk zijn en of maken kan best een uitdaging zijn. Wat wij verstaan onder zindelijk zijn is iets anders als de meeste fretten er over denken. Fretten zijn zindelijk, in zoverre dat ze meestal vaste plaatsen uitkiezen om hun behoefte te doen. Meestal is dat in hoeken van het huis en bij deuropeningen. Dit is echt aangeboren en valt niet af te leren. Je moet dus proberen in hun behoefte mee te gaan en poepbakken te plaatsen in de meest favoriete hoeken. Op die manier kun je gebruik maken van het natuurlijk instinct en hopen dat ze er niet pontificaal naast gaan zitten :lol:
In de kooi is het meestal zo dat als je verdiepingen hebt en ze moeten te ver lopen ze ergens anders gaan zitten. Wat je kunt doen is om zo veel mogelijk doeken neer te leggen in de kooi, bijvoorbeeld een handdoek, dit zal niet altijd lukken maar ze bevuilen liever geen doeken. Fretten proberen hun slaapplek schoon te houden en als jij ze in de maling kan nemen met het neerleggen van doeken dan wil dat wel eens helpen.

Over het drukke gedrag, het zijn pups, die zijn echt heel erg druk, soms zelfs zo druk dat ze zichzelf voorbij gaan lopen.
Naarmate ze ouder worden neemt het wel wat af, maar een gezonde fret hoort wel zo actief te blijven. 1 van de eerste signalen van een zieke fret is lusteloosheid. Dus als je fret ineens stukken minder druk is dan is dat reden om na te laten kijken. Ik heb hier zelf 2 oudere dames, en ik kan je vertellen, geniet maar van de drukte, voordat je het weet zijn ze 7(als ze het mogen halen) en denk je met een glimlach terug aan die dolle streken.

Over de stronghold stuur ik je wel even een PB.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 22 aug 2012 19:04 

Aantal fretten: 2
Heb je dit gelezen?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]