Home | Registreren | Help | Zoeken | Inloggen 
Het is nu 13 dec 2017 10:58
Toon actieve onderwerpen

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Pinkeltje is niet bij met de indringers..
BerichtGeplaatst: 23 aug 2012 10:14 

Hallo allemaal!

Ik heb me zojuist voorgesteld in het daarvoor bestemde topic, dus voor wat achtergrond info over mij zelf verwijs ik jullie graag daar heen!

Ik ben de afgelopen 2 weken bezig geweest met het bouwen van een nieuw en veel groter frettenhok. Aangezien dat dit ondertussen klaar is hadden we besloten er een fretje bij te halen. Het zijn er (als verassing) 2 geworden. 2 mannelijke pupjes van een week of 8 (dubbele rij tanden zijn aanwezig).
Ze zijn lief, handtam en een beetje verlegen op zn tijd.

IK heb verder nog 2 fretten. Pike van bijna 6 jaar, een heel klein gecastreerd mannetje, Heel erg lief en heel erg rustig. En Pinkeltje van vorig jaar mei, een ontzettend grote, donkere gecastreerde man met een zeer ontstuimig maar lief karakter.

De fretten lopen hier gemiddeld een uur of 5 per dag los en kunnen gebruik maken van het hele huis met verschillende buizenstelsels en het terras waar ook een speciaal aangelegde frettenborder met vijver ligt. Ze lopen dan tussen de honden en katten door en dat gaat erg goed.

Nu heb ik in de 13 jaar dat ik fretten hou nog nooit problemen gehad met het bij elkaar zetten van nieuwe fretten.... Tot nu dus!

Met Pike gaat het vanzelfsprekend goed. Die snuffelt even en is dan zijn interesse al verloren. Hij is zelf ook opgegroeid in een grotere groep fretten en heeft nooit ergens een probleem van gemaakt.

Pinkeltje is een ander verhaal...
Hij viel direct 'stil' bij het zien van de jonkies en viel enkele seconden later plots aan (een beetje zoals een slang zeg maar). Hij greep direct stevig vast en beet door! Kleintje schrok zich natuurlijk wezenloos en leegde zijn kleirtje... Dit terwijl ik beide diertjes vast had en dus eigenlijk op de seconde kon ingrijpen! Schade is dus beperkt gebleven tot een klein sneetje in het achterpootje (ik bood Pinkeltje de achterkant van het pupje aan om te snuffelen).

Alhoewel Pinkeltje altijd erg onstuimig is en ook nog wel eens de katten wil pesten, had ik deze reactie nooit verwacht! Hij heeft nog nooit iets of iemand door gebeten en zeker niet met zo'n koele vastberadenheid!....

We hebben nu de hokken tegen elkaar aan geschoven zodat ze elkaar kunnen zien en ruiken. We wisselen dekentjes en drolletjes uit en laten ze na elkaar in dezelfde ruimte spelen.
(de pupjes zitten is het oude frettenhok)
We zetten dus een stapje terug en gaan het heel langzaam en voorzichtig aanpakken.

De bedoeling is om, als de pupjes weer goed op hun gemak zijn, ook van kooi te wisselen en Pike bij hun te voegen zodra we daar alle vertrouwen in hebben. Als laatste stap willen we ze allemaal wassen en dan opnieuw kennis laten maken op neutraal terrein. Dan zijn we waarschijnlijk wel weer een maand of zo verder!

Heeft er iemand nog meer tips? of misschien wel op of aanmerkingen?
Verder vraag ik me af of iemand deze plotselinge karakterverandering kent, waar het vandaan komt en of er nog wel hoop is dat het goed komt..

Als aanvulling: we hebben de pupjes pas 5 dagen. Dus ja.. ik ben te snel geweest met de eerste kennismaking, maar zoals verteld heb ik er nooit eerder problemen mee gehad (heb toch een kleine 15 fretten gekoppeld) en dus ook niet verder bij stil gestaan om de pups eerst een wenningsperiode te geven.

Ik ben benieuwd naar de reacties!!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Pinkeltje is niet bij met de indringers..
BerichtGeplaatst: 23 aug 2012 10:30 
Moderator

Aantal fretten: 1
Heb je Pike en Pinkeltje meegenomen om te kijken of het klikte met de pups? Ik denk persoonlijk dat dit niet meer gaat goed komen. Als ze elkaar niet mogen, dan mogen ze elkaar niet. Als je blijft proberen, dan zal er wel een wapenstilstand gaan komen tussen de fretten, maar dan krijg je op latere termijn stress problemen bij de fretten in de vorm van Helicobactor.

Ook is het leeftijdsverschil met Pike van 6 jaar en de pups is groot. Je zegt dat dit samen wel goed gaat, maar ook hier kunnen problemen ontstaan, omdat pike wat ouder is en waarschijnlijk niet zo druk is dan de pups, waardoor op een gegeven moment de pups maar willen blijven spelen met Pike terwijl Pike moe is.

Het koppelen van fretten is moeilijk. Als het niet gaat, dan zeg ik blijf niet proberen en hou ze apart. De stress gevolgen kunnen heel erg groot zijn voor de fretten.

Wat dat betreft kan ik je niet verder helpen denk ik, want ik ben in dit soort situaties voor het apart houden van de fretten, sorry.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 23 aug 2012 10:45 

Het is geen probleem om ze apart te houden! Met het bouwen van het hok heb ik er rekening mee gehouden dat er vrij makkelijk een wandje is te plaatsen.

P&P zijn niet mee geweest om de pupjes uit te zoeken.. Voorheen heb ik dit wel met het uitzoeken van Pinkeltje gedaan, maar nu vond ik het te warm om onnodig met de fretten te gaan zeulen.

De reden van de 2 pupjes was ook ivm de ouderdom van Pike en het leeftijdsverschil met Pinkeltje. We hadden gehoopt dat Pinkeltje blij zou zijn met wat jong grut!
Nu gaan Pike en Pinkeltje altijd hun eigen weg. Pike loopt vaak de hele dag los, hij heeft zijn eigen favoriete hangmatje in huis in een apart afgezonderd hokje.
Pinkeltje gaat na een tijdje wel terug in zijn hok omdat hij, na een aantal rondes van slapen en spelen, de katten te zeer gaat klieren. (de katten kunnen hier trouwens het hele huis door zonder de voer te raken dmv catwalks).

Ik ben er ook een beetje bang voor dat Pinkeltje ze niet gaat accepteren en misschien hebben we het zelf wel verknald door te snel te handelen... Maar ik hoop stiekem dat als de kleintjes wat ouder en zelfverzekerder zijn, Pinkeltje er meer speelkameraadje in ziet dan nu.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 23 aug 2012 11:49 

Aantal fretten: 2
Twee fretten die hun eigen weg gaan, klinkt ook niet als een match made in heaven, eerlijk gezegd. Twee fretten die elkaar echt leuk vinden, spelen met elkaar en zoeken elkaar op. Ieder hun eigen weg klinkt niet heel erg goed.

Waar heb je Pinkeltje vandaan? Op de een of andere manier komt 'frunz" steeds bij me naar boven dwarrelen en dat kan ik eigenlijk niet goed onderbouwen. Je zegt onstuimig, maar wat bedoel je daar precies mee? Merk dat hij anders is dan alle andere fretten die je ooit hebt gehad?

Wat ik zou doen: hokken niet tegen elkaar zetten en dekentjes niet uitwisselen etc. Je moet je voorstellen dat je dan constant in de lucht zit van een ander, waar je niet bij kan en die je (mogelijk) niet mag. De kooi hoort in mijn ogen echt hun heiligdom te zijn, hun eigen plek. Ik heb nu 2 pups, voor het eerst een stelletje en die zitten nu ook ieder apart, omdat het rammetje nog wat ruw speelt. Ik merk dat het moertje dit duidelijk fijn vind, even tijd voor haar eigen muis en haar eigen hangmat. ;)
Wat ik zou doen: ik zou de pups hun eigen terrein gunnen en hun eigen hok, daarvan genieten en dan twee groepen houden. Of zelfs 3 groepen, want ik vind Pike en Pinkeltje ook niet echt als een goede match klinken. Helemaal omdat Pike heel erg rustig is. Ook daarbij vraag ik me af: hoe rustig is rustig, want in principe hoort een fret niet rustig te zijn. Een APK bij een dierenarts die echt verstand heeft van fretten, is misschien ook wel aan te raden vanwege de leeftijd van Pike.
Wat voer je ze? Misschien dat Pinkeltje een hoop onstuimigheid op een prooi kwijt kan ;)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 23 aug 2012 12:28 

tja.. Pike is al vanaf pups af aan een heel rustig fretje geweest. Hij is nooit ziek geweest en ook alle andere fretten die ik heb gehad zijn nooit ziek geweest. Alleen Melle heeft helicobacter gekregen en die zat op dat moment nochtans alleen in een hok. Eentje had een aangeboren hartkwaal en is daardoor vroeg gestorven en de rest van ouderdom op leeftijden tussen de 6 en 8 jaar.

Ik zie zelf dus eigenlijk weinig reden om Pinkeltje en Pike nu plots te gaan scheiden. Als Pinkeltje alleen in zijn hok zit dan staat hij vaak aan de deur te wachten tot Pike komt en Pike loopt ook zelf naar zijn hok als hij terug wil. Ze hebben voldoende ruimte om te staan aan gaan waar ze willen lijkt me zo!

Ik denk niet dat Pinkeltje een fruns is. Hij is wel donker en groot, maar hupt gewoon door het midden van de kamer en is absoluut niet moeilijk geweest in zijn opvoeding (nu heb ik daar eigenlijk ook nooit problemen mee gehad), hij heeft eigenlijk nooit gebeten of zelfs gehapt als pup en is ook geen sokken of tenenjager. Alleen natte benen (als ik net uit de douche kom) zijn verleidelijk om eens in te happen!
Hij heeft alleen heel veel energie en haalt graag kattekwaad uit, door overal proberen te komen waar hij niet mag komen. Verder helpt hij juist heel graag mee in het huishouden want hij heeft een enorme verzamelwoede wat betreft speeltjes :lol:

Alle dingetjes die ik nu doe om ze aan elkaar proberen te laten wennen, zijn juist de zaken die stichting de fret en andere frettenliefhebbers/stichting/opvangs aanraden. Het is een beetje verwarrend om nu juist het tegenovergestelde te horen :dontknow:

Ik wil het op zijn minst proberen! Als het niet lukt dan leg ik me daar uiteraard bij neer, maar om nu al het bijltje neer te gooien lijkt me een beetje voorbarig...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 23 aug 2012 12:41 

:) Dan was mijn gedachte gewoon fout, hoor. Zoals ik al zei, ik kon het gevoel frunz niet onderbouwen. Mijn suggestie dat Pike en Pinkeltje ook niet een geweldige match waren, komt omdat je zei dat ieder hun eigen gang gaan. ;)
Dat blijft het lastige met internet, wij zien ze niet en moeten afgaan op wat jij verteld. Hoe vollediger je bent, des te beter :)
Wel blijf ik bij mijn advies om Pike na te laten kijken. Dat is op 6 jarige leeftijd echt geen overbodige luxe en 6 jaar vind ik zelfs nog jong. 8 Jaar moet een fret wel kunnen halen, al dan niet met 'ouderdomskwaaltjes'.
Pinkeltje klinkt zoals je hem nu beschrijft als een echte fret, haha! Het was gewoon een gevoel hoor, ongefundeerd. Vandaar dat ik er even naar vroeg.

Ik heb net de website van SDF bekeken en warempel, staat daar inderdaad dat je doeken uit moet wisselen en zelfs de tip om frettenpasta of iets soortgelijks in de nek te smeren. Dit lijkt me eerlijk gezegd wel een verouderde tekst. Bij alles wat je leest, zeker op internet, moet je kritisch blijven en bedenken dat informatie nog wel eens achterhaald of verouderd kan zijn. De laatste jaren komt steeds meer en meer de overtuiging dat fretten niet per se sociale dieren zijn en dat ze dwingen om bij elkaar te zitten tot veel gezondheidsproblemen kan leiden. Dat is wel iets wat volgens mij frettenliefhebbers uit de ervaring hebben geconcludeerd. Zelf zoek ik op fora als ik de meest actuele info wil :)
Maar wat je zegt, het is verwarrend en ik begin nu zelfs te twijfelen of je zo echt fretten moet introduceren. ;)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 23 aug 2012 13:05 

Ja.. Dat is inderdaad het lastige van geschreven tekst! Ik probeer zo volledig mogelijk te zijn, wat zich uit in flinke lappen tekst, maar je kunt natuurlijk nooit zien hoe het er werkelijk aan toe gaat!

Ik begrijp je fruns gevoel zeer zeker hoor, want ik heb er zelf ook wel vaker aan gedacht, voornamelijk door zijn grote (ik heb nog nooit zo'n grote fret gehad) en zijn kleur, maar ook door een vreemd onderbuik gevoel! Toch heeft hij niet het daarbij behorende karakter.

Frettenpasta in de nek smeren, is één van die dingen waar ik mijn wenkbrauwen bij optrek. Mijn ervaring is dat ze dan juist gaan bijten! Dit wordt ook vaak aangeraden als je een bijtgraag fretje hebt - smeer iets lekkers op je vinger- nou... Mij niet gezien hoor!! In mijn ogen leer je hem dan juist om in je vingers te bijten!

Bij stinkdieren leer je het bijten juist af door ze iets lekkers op een metalen lepel aan te bieden. Als ze dan te gulzig zijn (wat meestal de oorzaak is van het bijtgedrag is bij skunks) dan bijten ze op die lepel en dat doen ze maar één keer!! Het is even vervelend voor ze, maar daarna pakken ze het eten netjes en voorzichtig uit je hand! Ook moet je bij stinkdieren heel goed opletten dat je vingers niet ruiken naar etensresten. Omdat ze slecht zien kunnen ze je vingers dan aanzien voor een lekkernij! Bij fretten is het net zo heb ik vaak genoeg gemerkt! (zeker als ze je geur niet goed kennen, bv bij bezoek)

Geurtjes uitwisselen lijkt mij wel goed. Ze wennen aan de geur, waardoor de ander niet meer vreemd en nieuw ruikt.

De info over fretten wil inderdaad nogal eens veranderen..
Nu ben ik het sowieso niet altijd overal mee eens.. Ik heb het idee dat de fretjes van tegenwoordig veel minder kunnen hebben qua gezondheid en dat de karakters ook niet altijd even prettig zijn en ik vind dat men veel te veel nadruk legt op het fokken van leuke kleurtjes en vacht variateiten. belachelijk dat de ene kleur fret meer moet kosten dan de ander.. Mijn eerste fretjes kwamen allemaal van een jager, waren lief en gezond. Mijn helicobacter fretje en het fretje met de hartkwaal kwamen van een zogenaamde fokker en ik heb er behoorlijk wat geld voor neer moeten leggen..

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 23 aug 2012 13:09 

Laatste was offtopic, sorry daarvoor!! en hopelijk stoot ik niemand tegen zn hoofd!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 23 aug 2012 13:21 

:g tja, wat kan ik zeggen. Ik ben helemaal mal van die maskertjes die wildkleurtjes hebben en ik haal mijn fretten het liefst uit de opvang. Deze twee pups (Raaf en Zusje) komen ook weer uit de opvang, net als mijn vorige fret (Kaatje). Met Kaatje had ik dikke pech qua gezondheid, maar deze twee heb ik vanaf het begin, dus ik ben benieuwd.
Nu vermoed ik zelf dat een groot deel van de gezondheidsproblemen bij fretten niet alleen fokgerelateerd zijn of aftekening gerelateerd, maar dat ook voeding hier een belangrijke rol in speelt. Daarom heb ik zelf besloten om Raaf en Zusje alleen nog prooi en kvv te voeren, geen brokken meer.
Sowieso ben ik dus al geen fan van specials, angora of andere fancy fretten. Geef mij maar gewoon wildkleur, sandy of albino. 8-) en dan nog het liefste wildkleur. Gelukkig zijn er ook steeds meer goede fokkers die alleen met standaard fokken ;)
Maar goed, dat eventjes heel erg offtopic.

Wat geurtjes uitwisselen aangaat : ligt eraan hoe je het bekijkt. Ik vind dat de kooi toch echt hun plekkie moet zijn, hun veilige stekje waarin ze lekker kunnen ontspannen, slapen en eten. Als je huis naar een ander ruikt, is dat onprettig, niet ontspannend en wil je weten waar die ander zich bevind. Zonder menselijke emoties op fretten te projecteren, hebben mensen en fretten in mijn ogen e.e.a gemeen : je mag iemand of je mag iemand niet. Ik heb een verschrikkelijke, stinkende buurman, ik moet ermee leven, maar ik moet er niet aan denken dat zijn lucht in mijn huis hangt. Ik doe mijn best dat toch wel te vermijden. Daarom denk ik dat het uitwisselen van dekentjes bij fretten alleen maar frustreert, irritant is voor de fret en ze de indringer wel ruiken, maar niet zien of er niet bij kunnen komen. Bij de eerst volgende keer loslopen: HA! Daar hem je hem, hebbes! :6
Het is dus net hoe je ernaar kijkt. Hetzelfde geldt voor samen in een hangmat slapen. Je kan denken, ahhh, wat lief of je kan het zien als een wapenstilstand: de een wil gewoon simpelweg niet opschuiven voor de ander. Fretten zijn zulke eigenwijze, slimme en karaktervolle diertjes, dat ik eerder denk aan een wapenstilstand dan aan ahhh wat lief.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 23 aug 2012 16:22 
Moderator

Citaat:
Ik heb net de website van SDF bekeken en warempel, staat daar inderdaad dat je doeken uit moet wisselen en zelfs de tip om frettenpasta of iets soortgelijks in de nek te smeren. Dit lijkt me eerlijk gezegd wel een verouderde tekst.

Klopt dit is een verouderde tekst. We zijn druk bezig om die teksten te herzien, want de info moet wel kloppen. Er wordt dus aangewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 23 aug 2012 18:36 

Ik heb veel fretten voorbij zien komen de laatste jaren, maar als ik dit lees zeg ik stoppen.
Mensen die een fret hebben en er 1 bij willen blijft moeilijk, het klikt gelijk of niet.
Lukt het niet kun je nog een pup proberen, maar vind die van jou te oud daarvoor.
Ik zou ze dus lekker apart houden en ook direct stoppen met doeken wisselen.

Verder wou ik nog kwijt dat er ook lieve frunzen zijn, die nooit iets doen maar fanatiek zijn.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 23 aug 2012 20:02 

Ten eerste wil ik even zeggen dat ik het echt heel erg super vindt dat je je hier hebt aangemeld voor advies.
Ik kan me voorstellen dat je na al die jaren fretten houden ineens raar opkijkt als de "normale"mannier van koppelen niet lijkt te werken.
Maar ik kan je vertellen je bent niet de enigste, ik heb dit ook meegemaakt een jaar of 5 geleden en ben me toen gaan verdiepen in het gedrag van deze bijzondere beesjes :-D

Even in een notendop, en waarschijnlijk vertel ik niets nieuws.

De fret is een afstammeling van de bunzing, deze is solitair levend, en heeft een vast terretorium wat hij verdedigd tegen andere bunzingen.
Fretten zijn dus in princiepe ook solitaire dieren maar omdat hun gedrag is afgezwakt(door domesticatie) kunnen sommige fretten in groepen gehouden worden. Vroeger kon zo'n "groep" niet groot genoeg zijn. tegenwoordig zijn deze aantallen al teruggebracht naar hooguit 3 fretten in 1 groep. Maar dan komt het karakter van de fret om de hoek kijken, en niet te vergeten het karakter van de andere fret in kwestie.
Fretten zijn eigenlijk net mensen, met de een kun je het goed vinden maar met de ander totaal niet.

Jij hebt dus 2 fretten die het hele huis tot hun beschikking hebben, jij besluit 2 pups aan te schaffen maar in de ogen van je fret zijn dat geen schattige lieve pups maar indringers die verjaagt moeten worden, zijn instinct zegt dit tegen hem. Hij heeft hier dus echt geen behoefte aan en de gedachte dat je dit kan veranderen met een maandenlang durend proces van kooien naast elkaar zetten, doeken of poepbakken uitwisselen verandert hier niks aan. Hij blijft ze zien als indringers. Zijn kooi is zijn veilige plek in huis, als je doeken uit gaat wisselen dan houdt dit in dat ook deze plek niet meer veilig voor hem is en heeft hij constant het gevoel dat de pups in zijn territorium zitten. Deze stress kan op den duur gezondheidsproblemen op gaan leveren. denk je eens in dat jij onder het dekbed moet slapen van een vieze dikke vent die ontzettend meurt naar zweet :lol:

Mijn advies:

Stop acuut met het koppelen van deze fretten op welke manier dan ook, jouw fret heeft een signaal gegeven en dat moet je accepteren. Doe je dit niet dan kun je ernstige problemen krijgen in de toekomst.
Vanaf nu heb je dus 2 groepen in huis, en hopelijk kan je fret hier mee leven.
Hij moet nu namelijk zijn territorium gaan delen met andere fretten waar hij eigenlijk helemaal niet op zit te wachten.
Ik weet niet of dit advies is waar je wat aan hebt, of waar je achter kan staan. Maar dit is hoe ik er momenteel tegen aan kijk.

PS: de info op de website van SDF is inderdaad nog uit het stenen tijdperk. excuses daarvoor

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 23 aug 2012 21:58 
Moderator

Met betrekking tot dit gedeelte is de site aangepast:

http://fret.nl/onderwerp/100/nieuwe-fre ... ceren.html

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 23 aug 2012 22:27 

Ziet er goed uit, in ieder geval stukken beter dan wat er stond :-D

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 23 aug 2012 23:05 

Ook ik denk dat je deze twee fretten het beste niet bij elkaar kunt zetten.
Als Pinkeltje de pup nu al niet moet, zal dat ook zo blijven, en dat levert erg veel stress op met alle gevolgen van dien.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 25 aug 2012 16:03 

Aantal fretten: 4
hoe gaat het ondertussen?

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 27 aug 2012 17:06 

Ja ik ben eigenlijk ook wel erg benieuwd :-)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]