Home | Registreren | Help | Zoeken | Inloggen 
Het is nu 15 dec 2017 23:43
Toon actieve onderwerpen

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Smiecht bijt
BerichtGeplaatst: 13 jan 2013 12:03 

Aantal fretten: 1
Hallo! Ik heb al even rondgesnuffeld tussen de bijttopics, maar kon niet het goede antwoord vinden voor Smiecht.
Smiecht een een rammetje van 4,5e maand en we hebben hem nu een week. Hij moet nog gecastreerd worden, daar willen we met 3 weken een afspraak voor maken. Dan heeft hij zijn 2e enting ook gehad (fokker ent zijn fretten niet).
Bij de eigenaar konden we hem gewoon lekker vastpakken en kroelen en dat is eigenlijk nog steeds zo.
Wel is hij er op een gegeven moment (dat is redelijk snel) klaar mee en dan gaat hij wringen en blaast hij.
Loslopen doe hij nu iedere dag. Doordeweeks ruim een uur en nu in het weekend loopt het wel op tot 3/4 uur.
Het is straks de bedoeling dat hij, als we thuis zijn, gewoon continu los kan, maar dat doen we in etappes.
Hij heeft al kennis gemaakt met de hond en dat gaat perfect. Onze hond wil kroelen en Smiecht vindt het allemaal prima, nog geen enkele keer angst o.i.d. laten zien en bijten ook niet. Maar bij de vorige eigenaar lag hij ook wel bij de hond in de mand.
Spelen doet hij nog niet, hij is vooral op ontdekking en hobbelt dan vrolijk rond.

Smiecht heeft het alleen op mijn handen voorzien. Als hij op de bank is komt hij naar mij toe en gaat op mijn handen af. Zelfs als ik ze niet beweeg gaat hij al snel met zijn tanden erin. Ik maak express al een vuistje zodat hij niet tussen mijn vingers kan komen. Inmiddels heb ik al een aantal speldeprikgaatjes in mijn hand zitten. Blazen en foei roepen werkt niet, bij zijn nekvel pakken en blazen helpt niet, plantenspuit helpt ook niet. En hij neemt wel zo mijn hand vast dat zijn grip verstevigd. Spuiten met de plantenspuit had ook dat effect. Het enige wat werkt op dit moment is eigenlijk mijn hand verder zijn bek indrukken waardoor hij los laat. Ik probeer nu het te zien aan komen en dan te blazen en foei te roepen. Ene keer reageert hij erop, maar soms lijkt het ook alsof hij het als een spelletje ziet.
Maar als ik hem snoepjes geef pakt hij die voorzichtig uit mijn hand en diezelfde hand zet ook het voer in zijn kooi en maakt de kooi schoon en pakt hem op zonder veel problemen. Hij heeft trouwens de hele dag eten tot zijn beschikking. 's Morgens en 's avonds vers vlees en voor tussendoor heeft hij brokken staan.

Dingen die ik denk zijn:
*hij ziet mijn hand als prooi
*hij is een grensbijtertje (ik vind hem zelfverzekerd en ondernemingsgezind)
*hij wil eten

Zit ik met mijn gedachten een beetje op de goede weg? En hoe pak ik dit het beste aan?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Smiecht bijt
BerichtGeplaatst: 13 jan 2013 12:56 

Aantal fretten: 6
De eerste weken zijn voor een fret spannend. Laat de eerste week de fret aan de omgeving wennen. Laat de losloopperiode niet uit de hand lopen door eindeloos te rekken.
de 2de week laat je hem aan de gezinssituatie wennen. Dus als er vreemde mensen langs komen fret terug in de kooi.
Pas over een maand ken je de fret en weet je wat hij wel of niet leuk vind.

Pups kunnen bijten uit verveling dit kun je tegen gaan door bv prooi (muis enzv) te geven. Dan heeft hij nog wat te doen in de kooi. Wil je geen prooi geven koop dan kippenvleugeltjes (Rauw) zodat hij hier me aan de slag kan gaan.

Brokvoeding kijk of hij zijn voer eet. Hoe is zijn ontlasting...

Als je nog vragen heb dan kun je natuurlijk ook beter eerst de fokker bellen zij kennen tenslotte deze fret beter dan wij.

Ik zou de castratie nog even uit stellen totdat hij zeker 6 maanden oud is. Liever nog wat ouder eigenlijk. Je kan je voorstellen dat hij nu net bij jullie is en al naar de dierenarts en nieuwe mensen en speeltjes dat dit gewoon te veel voor hem is op dit moment.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 jan 2013 13:37 

Bedankt voor je reactie :)

Wat bedoel je met: losloopperiode niet uit de hand laten lopen door eindeloos rekken?

Hij heeft in de kooi wel een buis hangen waar hij doorheen kan kruipen en een hangmat (ik wil nog en betere kooi bouwen) en een huisje met en kleedje. Hij ligt voornamelijk op zijn rug uit het huisje op een kleedje te slapen. Misschien dat een stuk prooidier of een kippenvleugeltje een goed idee is voor hem :).

Hij eet zijn brokjes op, hij strooit er ook graag mee. Zijn ontlasting is wel van vaste vorm, maar niet echt stevige keutels. Maar hij had dat eigenlijk ook al niet toen hij van de fokker vandaan kwam. Wel een mooi bruin kleurtje.

Wat de fokker ons zei toen hij hem meegaf was dat hij goed te eten moest hebben gehad voordat je hem uit de kooi nam. We halen hem dus ook er pas uit als hij zijn hapje heeft gegeten. Soms eet hij niet alles in een keer op. Ik heb wel gemerkt dat, als hij bijterig is en we hem terugzetten, hij direct de rest van zijn voer opeet. Misschien is het handig om een trapje te maken zodat hij zelf terug naar zijn kooi kan als hij wil, bijv. om te eten?

Dacht op zich dat castreren nu wel kon (of met een 3 weken bedoel ik dan), had daar iets over gelezen dat het ook wel vroeger kon. Maar inderdaad, die eerste ervaringen in zijn nieuwe thuis zijn natuurlijk niet leuk.
Smiecht weegt overigens nu al 1,5e kilo met 4.5e maand.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 jan 2013 13:56 

Aantal fretten: 2
Ik sluit me aan bij Betje.
Je hebt hem net een week, dus doe rustig aan met hem. Laat hem rustig wennen.
Om je vraag over de losloopperiode te beantwoorden, doe dat ook rustig aan. Het is beter om vooral de eerste twee weken
de loslooptijden te verdelen. Ik noem nu maar iets bijvoorbeeld een uur als je net thuis bent en 's avonds nog een uur.
Straks als hij echt gewend is kun je hem 3/4 uur los laten lopen, maar dat zou ik in het begin nog niet doen.

Prooidier of kippenvleugels helpen heeeel goed tegen bijten, en is ook goed voor ze. Tevens zijn ze bezig met hun eten en daardoor
neemt vaak ook veel bijtgedrag af. En het is ook leuk om te zien hoe ze genieten van prooi vind ik :-D

Ontlasting moet een chocoladebruin zijn en vast. Zo ongeveer als de eerste foto op deze pagina http://frettenkliniek.nl/gezondheid/ontlasting-van-de-fret Hier vind je trouwens ook voorbeelden van ontlasting die je niet wilt zien.

Een trapje is inderdaad een goed idee, ik heb zelf 2 fretten en heb een trapje. Die wordt best vaak gebruikt om even een dutje te doen in de kooi of even een hapje te eten. Dus een trapje kan ik wel aanraden. :g

r.i.p. Boeffie rust zacht lief mannetje. mis je nog steeds

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 jan 2013 14:51 

idd rust geven en probeer eens 2 weken volop prooi te geven in plaats van brokken. dat kan ook werken

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 jan 2013 16:08 

Hem laten wennen en rust geven is het beste wat je kunt doen.
En hij is nog jong dus dat scheelt ook.
Maar met geduld en nog veel meer geduld, komt dat wel goed! :wink:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 jan 2013 16:24 

Bedankt voor de tips :)

Als ik het goed begrijp heeft hij opeens een beetje teveel vrijheid in een keer. We merken ook wel dat hij na een uur a anderhalf wel baldadig en happerig wordt. We zullen dan eerst maar een kortere speel- ontdektijd nemen.

Prooidier ga ik komende week gelijk regelen, kan me ook wel voorstellen dat dat diertje wat meer activiteit voor zichzelf wil.
Voor voer krijgt hij 's morgens en 's avonds een flinke bak vers vlees en dan die brokken tussendoor.
Moeten we die brokken dan vervangen door een prooidier? Dat als we weg zijn hij lekker aan dat prooidiertje kan knabbelen?

Erg handig die link van die poepjes, maar als ik het goed zie heeft hij mooie poep :).

Ik geloof ook wel dat het goedkomt hoor, maar dan wel met de juiste aanpak.
Ben blij dat hier zoveel ervaren frettenbezitters zijn.

Ik heb eerder een fret gehad, heel lang geleden. Maar die was zo ontzettend anders, dat mijn aanpak van toen niet voor Smiecht werkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 jan 2013 17:21 

Hij moet gewoon nog wennen aan de situatie en dan kunnen ze wel eens wat bijterig worden. Je hebt al genoeg tips gehad om mee aan de slag te gaan, hopelijk werkt het.
Hier is ook nog wat tekst wat misschien handig is om even door te lezen. http://fret.nl/onderwerp/164/fret-net-in-huis.html

Welk vlees geef je aan hem als ik vragen mag?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 jan 2013 17:32 

Als hij na een uur a anderhalf baldadig en happerig wordt, dan is het tijd dat hij zijn kooi ingaat. Dan zal hij gewoon moe zijn van alle nieuwe indrukken.

Als ik het goed begrijp geef je hem 2 keer per dag vers vlees, je zou dat kunnen verminderen naar 1 keer per dag en dan 's avonds bijvoorbeeld een muis.

Dat komt vast en zeker goed, met de juiste aanpak.

r.i.p. Boeffie rust zacht lief mannetje. mis je nog steeds

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 jan 2013 18:08 

@Chaimel Hij krijgt nu barfmenu eend en kip bij de fokker kreeg hij ook kip, maar dan met vis erdoorheen en dat had hij zelf gemengd. We hebben wat meegekregen en hebben hem nu net een paar dagen helemaal op dat vlees. Vlees van de fokker was goor geworden en ook bijna op.

Nu kunnen we weer vooruit, gaat goedkomen :)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 jan 2013 18:14 

Okee, ik was even bang dat je hem alleen vlees gaf in de trand van kipfilet ofzo :lol:
Maak je geen zorgen hoor, denk dat het helemaal goed komt met dit mannetje, het heeft gewoon wat tijd nodig.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 16 mei 2013 13:40 

Je kunt het ook proberen met een vies smaakje, smeer bijvoorbeeld wat knoflook op je vingers wanneer ie weer bijtgraag is en laat hem dan maar bijten. Doe dat een paar keer en de kans is groot dat ie nooit meer een tand in je hand zet.

Mocht er ├ęcht niks anders helpen, dan kun je je fret afleren je te bijten door z'n mond open te houden wanneer ie je hard bijt. Dit moet je wel onmiddelijk na het bijten doen.

Plaats hiertoe de onderkant van de punt van je wijsvinger net achter de onderste hoektanden van je fret, en het puntje van je duim tussen de voorste hoektanden. Zet er geen spanning op!!!
Dus houdt alleen z'n kaken van elkaar op de afstand die vrijkomt als ie uit vrije beweging zijn mond open zou doen. Wacht daarna eventjes totdat er kramp optreedt in z'n kaakspieren, dat laat ie vanzelf merken door te kreunen en te wurmen. Laat 'm dan meteen los, en beloon 'm natuurlijk met wat gekroel als ie daarna braaf is.

Let wel, doe dit alleen als niks anders helpt! Dit is straf, en dat mag alleen een laatste redmiddel zijn.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 19 mei 2013 15:07 

Aantal fretten: 3
Een week is erg kort, Kuma (pup van een vriend van mij) was de eerste maand niet te hanteren maar daarna was het bijten over en is het de makkelijkste fret in de omgang, die ik ken.

Mijn Spike heeft zeker 6 maand nodig gehad om mij helemaal te vertrouwen, kan nu eigenlijk alles met hem zonder gevaar voor ledematen.

Teuntje (van Liekster op dit forum) blijft een "probleem". Hij is super met mij, hij is super met haar maar iedere vreemde krijgt met zijn tanden te maken. Hij jaagt zelfs actief op de visite en valt ze echt aan. En dat terwijl ik letterlijk alles bij Teuntje durf, meer dan bij Spike. Hij zal mij echt nooit bijten, zelfs bij ruw spelen kent hij zijn grenzen.

Geen probleem zolang er geen bezoek is :P

Mijn advies: geef je fret tijd, dring je niet op maar speel wel samen (met vingers op veilige afstand). Hengeltjes zijn handig speelgoed :)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]