Home | Registreren | Help | Zoeken | Inloggen 
Het is nu 13 dec 2017 20:49
Toon actieve onderwerpen

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Dove fretten pup opvoeden.
BerichtGeplaatst: 27 okt 2013 22:12 

Aantal fretten: 2
Hey allemaal, Ik ben sinds 5 weken de trotse eigenaar van een lieve fret en om eerlijk te zijn ik zit af en toe met mijn handen in het haar.
Ze is doof 17 weken oud en houdt ontzettend van bijten, op het moment dat ik haar kocht was ik er niet van op de hoogte dat ze doof was en aangezien ze mijn eerste fret is herkende ik de tekenen pas na een week. De eerste 2 a 3 weken beet ze door nu doet ze dit gelukkig niet meer maar ik vind het heel lastig om hiermee om te gaan. Ze is een enorm lieve schat die vaak spontaan bij me op schoot kruipt of mij verrast door vanaf de wasmand recht in mijn gezicht te springen als ik op de bank zit. Maar het feit dat ik haar alleen op kan pakken als ze tegen me aan springt en ze mijn visite aanvalt vind ik wat minder prettig.

Heeft iemand tips hoe ik hiermee om moet gaan?

Liefs Anouk

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Dove fretten pup opvoeden.
BerichtGeplaatst: 27 okt 2013 23:27 
Moderator

Aantal fretten: 1
Misschien iets met trillingen doen via een object. Als ze op de bank zit, dan op de bank wrijven, dan kijkt ze misschien op waarna bijvoorbeeld nee kunt knikken en boos kijken. Als je ze vast hebt blazen in haar gezichtje.

Ik denk dat je dus eerst haar aandacht moet krijgen en trillingen voelt ze wel. Het zal veel tijd vergen. Heeft ze een kooi? Want als ze een kooi heeft, dan zou ik met visite haar niet loslaten. Ik heb dat zelf nooit gedaan behalve als het mensen waren met frettenervaring.

Voor het bijten als het te hard is zou ik blazen in haar gezichtje. Ik zou geen nekvel doen of zo.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 28 okt 2013 12:38 

Oke hartstikke bedankt, nou het komt nog wellis voor dat ik haar rond laat lopen als een vriendin van me langskomt, bij andere mensen doe ik dit niet maar dit komt omdat zij rustig blijft wanneer ze bijt en niet als een hysterisch mens om zich heen gaat schoppen. De trillingen was ik inderdaad mee bekend, als ze een wardance doet ga ik namelijk stampvoetend achter haar aan (het ziet er niet uit maar ze vind het fantastisch) Verder valt het me ook op dat ze volledig in paniek raakt wanneer ze in de kooi zit en ik even weg loop om wat te drinken te pakken. Zodra ze me dan weer ziet is het goed. (ik ben de 2de eigenaar de vorige eigenaar deed haar met 12 weken weg omdat ze haar gekocht hadden als vriendinnetje voor hun andere fret die haar maar bleef bijten)

Ik moet eerlijk toegeven dat ik een groot risico heb genomen in de zin van ik had geen ervaringen met fretten (naja een vriend van me had er een en die zat vaak bij me opschoot maar die was een jaar of 4) En toen ik er zelf een nam was het een pup (wat vaak niet aangeraden word bij beginners) En toen ze ook nog doof bleek te zijn en zo ontzettend beet zat ik echt met mijn handen in het haar. Maar ik doe haar niet meer weg, ik ben verliefd geworden op dat kleine beestje dat me de ene keer bijt en de andere keer vanaf de wasmand bij me op schoot springt en dan in slaap valt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 28 okt 2013 12:59 
Moderator

Het is al moeilijk volgens mij om een dove pup op te voeden en dan is het voor een beginner nog lastiger. Waar ik ook nog aan zat de denken, omdat je moeite hebt met haar te pakken te krijgen, dat is als ze je aandacht heeft om met een kattenhengel haar te lokken dat vinden fretten meestal heel erg leuk, dan komt ze wel, want dat kan ze gewoon niet weerstaan. :g

Het frettenvirus heb je al te pakken lees ik. :-D Ik zou vooral met haar er ook geen andere fret meer bijzetten. Vooral omdat de communicatie bij fretten ook dmv geluid gaat en zij hoort het niet als ze te ver gaat bij een andere fret. De communicatie is dan ook onderling weg.

Maar goed dat jij ze nu hebt, want ze zal zich niet prettig gevoeld hebben bij die andere fret, dat gaf alleen maar stress bij haar en misschien is dat ook de reden dat ze in paniek raakt als ze je niet ziet. Misschien omdat er als er mensen bij de kooi waren, dat er dan ingegrepen werd bij het irritante gedrag van de andere fret en als er geen persoon in de buurt was, dan werd er niet ingegrepen en bleef de fret maar doorgaan. Ik weet het niet zeker natuurlijk, maar ik kan het me wel voorstellen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 29 okt 2013 14:58 

Aantal fretten: 7
Hoi Anouk, proficiat met je nieuwe aanwinst, leuk zo een jong fretje, maar het heeft ook wel wat om handen natuurlijk, zeker als blijkt dat het doof is. Wel heel goed van je dat je zo doorzet met haar, voor je het weet zijn jullie de beste vrindjes samen ! Hoe heet je nieuwe fretje ?

Inderdaad heb je het frettenvirus al aardig te pakken, wel jammer dat je fretje doof is, maar het hoeft voor jou geen enkele belemmering te zijn om het goed op te voeden en een vorm van communicatie te gaan ontdekken zodat jullie elkaar leren begrijpen en heel lang gaan genieten van elkaar. :-D
Wat Minka al aan gaf is het werken met trillingen een goede manier om de aandacht op iets te vestigen, daarnaast zou je ook met licht kunnen werken, een klein zaklampje dat je aan en uit doet waar ze aan kan gaan wennen.

Wat erg belangrijk is, is dat je het dove fretje altijd van voren benaderd zodat ze je kan zien aankomen, en haar niet plotseling van grote hoogte opeens oppakt, dan zal ze van schrik reageren met bijten.
Ik zou haar als er familie of vrienden komen zeker de eerste tijd apart houden, ze moet nog zoveel leren. Het is het belangrijkste dat ze nu aan jou gaat wennen en jou gaat vertrouwen en begrijpen, als ze wat ouder is en jou begrijpt kunnen er ook andere mensen in haar omgeving komen wat weer andere indrukken en geuren oplevert, alhoewel ikzelf mijn ( niet dove ) fretten altijd lekker in hun kooitje laat als er familie of vrienden komen, mits ze zelf ervaring hebben met fretten.

Ook maakt een doof fretje vaak een ander geluid dan horende fretjes. Als ze opgewonden of geschrokken zijn kunnen ze soms een veel heftiger en luider geluid maken dan je zou verwachten. Hissen is meestal een teken van onbehagen bij een fretje. Maar een dove fret kan dat geluid maken terwijl hij gewoon door de kamer loopt of aan het spelen is.
Een doof fretje kun je meestal goed (aan een tuigje) mee naar buiten nemen, ze schrikken niet van alle harde geluiden en lopen meestal al snuffelend gezellig met je mee.

Heb je haar al eens getest op verschillende tonen geluid ? Misschien hoort ze bijvoorbeeld toch wel hoge tonen en geen lage.
Heel veel succes met haar ! :-D

RIP:Tommie,Ziezo,Dragon,Fons,Sheila,Develtje,Bommeltje,Charley,Snowy,Noa,Sanne,Heintje,Zaza,Droopy,Poppy,Eddy en Nannouc !
Love lives forever/Michael J.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 30 okt 2013 12:33 

Hoi Anouk en welkom hier :hello:
Ik vind dat je het goed doet met je eerste fretje dat doof is!
En ik denk dat alle tips wel al gegeven zijn.
Heel veel succes :wink:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 30 okt 2013 16:13 

Hoi Anouk,

Van mij ook hartelijk welkom en proficiat met je aanwinst.

De meeste tips zijn al gegeven, wat je eventueel ook zou kunnen doen (klinkt raar) maar dat is gebarentaal aan je fret leren.
Bijvoorbeeld je wijst met je wijsvinger naar de grond in plaats van dat je zegt "kom hier" of stel je hebt even geen tijd om met haar te spelen, zou je bijvoorbeeld een stopgebaar kunnen maken of als iets niet mag je vinger laten zien, zo van "pas op".
Verder veel handcontact houden, want een dove fret schrikt nogal snel en altijd van voor benaderen.

Succes!

r.i.p. Boeffie rust zacht lief mannetje. mis je nog steeds

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 18 feb 2014 18:19 

Goede middag Allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en trots bazinnetje van 2 onwijs lieve frettendames.
Het gaat hier om 2 zusjes die ik gelijktijdig als pup heb meegenomen.
Bij aanschaf hoorde ik al direct van de fokker dat 1 van hen doof was.

Om eerlijk te zijn had ik hiervoor helemaal geen ervaring met fretten. Ik heb het altijd geweldig mooie beestjes gevonden maar had er nog nooit 1 in het echt aangeraakt.
Toch koos ik ervoor om 2 pups tegelijk te nemen. Dit om het stresniveau te verlagen doordat ze samen waren en omdat ze dan ook lekker met elkaar konden spelen.
Een dier alleen blijf ik toch altijd een beetje sneu vinden, ondanks dat dat geheel ligt aan hoe iemand er mee omgaat uiteraard en dus helemaal niet zielig hoeft te zijn! (dus vat dit ook a.u.b. niet als een belediging op!)
Wel heb ik me uiteraard van te voren heel goed ingelezen en alle bestaande frettensites wel bekeken haha.

De fretten zijn inmiddels alweer 2 jaar oud en eigenlijk heb ik heel weinig problemen gehad met de opvoeding. De dove fret heeft in totaal maar 2 keer echt gebeten en verder was het eigenlijk alleen de zachte, speelse bijt tijdens het spelen zoals het hoort.
Zij is absoluut de liefste van de 2 en ongelovelijk zachtaardig.
Met de andere fret ben ik wat langer bezig geweest met het corrigeren, zij was best fel en vooral nadat ik haar gestraft had, dan ging ze meteen "de aanval" weer in.

Het enigste waar ik wel aan moest wennen in het begin was het "coma"-slaapje.
Spooky (de dove fret) heeft hier verschrikkelijk last van. De eerste nacht was mijn broertje bij de fretjes gaan kijken en die maakte me in paniek wakker omdat ze maar niet wakker te krijgen was hahah, achteraf was dit dus haar coma-slaapje. Flicka (de goedhorende fret) is direct wakker zodra wij de kamer in komen. Dan wil ze het liefste meteen aandacht dus dat is best een verschil.

Met spelen en dergelijke hebben we ook maar weinig moeite met Spooky. Ze reageert niet op belletjes terwijl Flicka daar niet vanaf kan blijven maar vindt het geweldig om een beetje te "stoeien". Vaak heb ik een opvouwbare konijnenbuis liggen met 3 uitgangen en dan rent Spooky daar doorheen, achter de bank langs en terug naar mij toe. Dan springt ze met 4 pootjes de lucht in en gaat ze weer terug achter de bank langs, door de tunnel en naar mij toe. Tijdens het spelen laat ik haar welleens "schrikken" maar daar heeft ze absoluut geen moeite mee!
Wat ze het allerleukste vindt: Wij hebben beneden laminaat liggen en dan pak ik der beet en laat ik der over het laminaat heen glijden. Dan springt ze een meter verder op en komt ze direct teruggerend! Zo kan ze uren doorgaan hahah, zij is meer van de contactspelletjes terwijl Flicka uren alleen met een belletje bezig kan zijn.

Erg leuk om te zien ook dat ze beide zo'n eigen karakter hebben.

Ik heb ook nog 3 honden waar ze regelmatig mee in contact komen, 2 chihuahua's en een grote ouwe labrador. Dit gaat ook prima. Regelmatig spelen zij samen. Over het algemeen hebben de honden er meer moeite mee dan de fretten hahah, soms loopt Spooky ineens achter 1 van hen aan een heel end of springt Flicka ineens op de rug van de labrador of 1 van de chihuahua's haha, dat is altijd mooi om te zien!

Ik ben er nu erg blij mee dat ik zo standvastig ben geweest tijdens het opvoeden want het zijn nu echt 2 schatten die behalve een muis of kuikentje geen vlieg kwaad zouden doen hahah ;).
Ik hoor graag hoe het verder is gegaan met jouw dove pup fretje en hoe het nu met hem gaat.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 10 maart 2014 07:58 
Moderator

Goed bezig Spooky. Sorry dit had ik nog niet gelezen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 01 apr 2014 15:54 

Hey allemaal, ik ben een tijdje niet meer in het bezit geweest van een computer, het gaat super tussen haar en mij, ze heeft nog wel regelmatig ruzie met mijn vriend met wie ik inmiddels samenwoon. Ze heeft het niet op vreemden de enigste die ze eigenlijk toelaat ben ik en hoewel ik hier hardstikke trots op ben hoop ik wel op verbeteringen tussen mijn vriend en haar.

Daarnaast heb ik een frettenpupje weggehaald uit een dierenwinkel (kon der niet laten zitten was nog niet eens van tanden gewisseld, zij is nu inmiddels 10 weken en gek op kusjes geven) Een echte flessenpup die gigantisch goed met Baileys overweg kan ondanks haar doofheid.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 01 apr 2014 21:14 
Moderator

Het begint nu wel de tijd van pups te worden, maar als ze 10 weken is, dan is ze half februari geboren en dat is eigenlijk nog niet echt frettenpuppen tijd. Dit kan betekenen dat ze met kunstlicht hebben gewerkt om de vrouwtjes drachtig te laten worden. Fretten en dierenwinkels is echt geen goede combi.

Maar je haalt een fret weg uit de dierenwinkel en de volgende komt er weer voor in de plaats. Dat werkt nu eenmaal zo. Ik verwacht dat als je een tijdje weer gaat kijken in die dierenwinkel dat je weer een frettenpups zitten.

Wat bedoel je met flessenpup? In ieder geval gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst. Hou er wel rekening mee dat als de hormoontjes gaan werken over een tijdje, dat het misschien niet zo goed samen gaat met Baileys. Hou daarom een extra kooi ter beschikking, zodat ze in de hormoontijd apart kunnen zitten en als ze gecastreerd is, dan kun je kijken of het weer gaat of niet.

Een pup is altijd leuk. :-D

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 02 apr 2014 18:39 

flessenpup omdat ze zo jong was dat ze nog geen brokjes wegkreeg en ze de fles kreeg. Ik hou er rekening mee ja steek er al mijn tijd en aandacht in en ze doen niks anders dan kusjes geven en in ppaniek raken als ze gescheiden zijn.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 04 apr 2014 09:50 

Zielig als ze zo in paniek raken: dat is al een duidelijk teken dat ze véél te jong bij de moeder weggehaald zijn..... :-(
Mooi dat je er al je tijd en aandacht insteekt! :wink:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 09 mei 2014 20:38 

Baileys is momenteel de liefste naar huis (daar zijn de meningen over verschilt. Mijn vriend speelt bijvoorbeeld heel erg graag met Baby die soms nog niet doorheeft hoehard ze mag bijten.) Hoewel ik ook weg ben van die lekkere onnozele baby merk ik dat ik sinds ik baileys heb ik een enorme band met haar heb opgebouwd die ik niet voor mogelijk hield. Dit realiseerde ik me vanaf het moment dat ze ziek werd. Ik heb dagenlang lopen krijsen als een klein kind en liep de hele dag met haar over de hele verdieping heen. Kwam zo nu en dan buren op de gang tegen die me verbaast aankeken. tegenwoordig doen we alles samen (naja als ik thuis ben dan) Films kijken op de bank terwijl zij rondspringt ik een beetje popcorn. Zij een snoepje. Tevens is ze ook niet bang voor water ze is gek op zwemmen en onder de douche springen als ik eronder sta. Zijknat rent ze dan door de studio terwijl mijn vriend haar probeert te vangen. Uiteindelijk ploft ze op de bank neer en rolt zichzelf daar droog. Baby daarintegen is ook niet bang voor de douche maar komt niet om met het water te spelen. Ze hangt me geregeld aan mijn enkel wat douchen dan ook erg onplezierig maakt. (helaas is er een opening onder onze badkamer deur waar ze onderdoor kunnen. Onder het douchen gaan er fretten mee en als je naar het toilet gaat zit er een kat op je schoot) In ieder geval ik ben gek op mijn schatten en zou ze voor geen goud kwijt willen. Nu hopen dat de dove snel weer gezond word

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 10 mei 2014 02:26 

Aantal fretten: 7
Ik hoor het al, ook jij bent helemaal besmet met het frettenvirus ! :hi:

Wat fijn dat je zo een goede band opgebouwd hebt met Bailey, soms geeft een ziekte van een diertje net dat kleine duwtje om er net wat anders mee om te gaan. Heerlijk dat ze je overal volgt en zo gek is op water.
Wat leuk is, is om een plastic bak te maken met daarin een laagje water en daar dan plastic vormpjes, balletjes of pingpongballetjes in te doen, een echte waterrat vindt het prachtig om daarin te spelen. Wel erbij blijven uiteraard en geen meters diep water geven, maar een goede bodem water.
En geen rubberen balletjes geven want die bijten ze kapot en dat is erg gevaarlijk.

Baby moet nog veel leren, maar die komt ook net pas kijken he, straks heb je twee heerlijke frettenvriendjes !! :up: :up:

RIP:Tommie,Ziezo,Dragon,Fons,Sheila,Develtje,Bommeltje,Charley,Snowy,Noa,Sanne,Heintje,Zaza,Droopy,Poppy,Eddy en Nannouc !
Love lives forever/Michael J.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 11 mei 2014 19:27 

Wat fijn om te horen dat je ondertussen al zo'n fijne en goede band hebt opgebouwd met Baileys en Baby! :-D

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]