Home | Registreren | Help | Zoeken | Inloggen 
Het is nu 13 dec 2017 11:02
Toon actieve onderwerpen

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Fret opvoeden?! Superhypere, eigenwijze fret!!!
BerichtGeplaatst: 16 aug 2014 17:41 

Aantal fretten: 3
Hoi allemaal!

Ik heb een vraagje! Ik heb 3 fretten waarvan 1 oud en rustig is, 1 heel lief en rustig en die andere.... is SUPER hyper! Ik laat ze elke avond zo'n 3 uurtjes buiten het hok en zorg ervoor dat ik elke keer weer nieuwe speeltjes/uitdagingen voor ze heb liggen, maar hier neemt Crash geen genoegen mee. Ze mag bij ons eigelijk maar 3 dingen niet: op de salontafel, op de tv-kast en in de prullenbak(ja, dat doet ze met overgave!, pendaalemmer). Het maakt niet uit hoeveel speeltjes ik neerleg of hoeveel aandacht we haar geven, ze blijft continue de dingen doen die niet mogen. Hoe los ik dit op? Ik heb al vaak geprobeerd om haar vast te pakken, te blazen en streng NEE te zeggen, maar dit helpt allemaal niet. Vaak gaat ze dan geirriteerd blazen en gaat ze ineens bijten. Zodra ik haar dan weer neerzet gaat ze direct door naar een ander iets waar ze niet mag komen. Net of ze het erom doet!!! Hoe kan ik dit nu afleren?! Ik vind het hartstikke leuke beestjes, maar ik raak hier zo geirriteerd door elke avond! Soms heb ik ook echt geen zin om Crash eruit te laten... Help!!!

Groetjes Denise

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fret opvoeden?! Superhypere, eigenwijze fret!!!
BerichtGeplaatst: 17 aug 2014 08:02 
Moderator

Aantal fretten: 1
Ja ik denk dat dit echt niet af te leren is. Mij is het nog nooit gelukt om een fret iets af te leren dat ze ergens niet op, in of onder mogen. Met als resultaat een beschadigd lade van het dressoir. Ik denk dat je iets moet bedenken, zodat het niet meer mogelijk is.

De prullenbak wegzetten, zodat ze er niet bij kan. De salontafel leeg maken, zodat ze niks kan kapot maken en dan moet je nog iets verzinnen voor de tv kast. Of haar elke keer weer oppakken en ervan afzetten.

Fretten zijn van nature nieuwsgierige en ondernemende dieren. Dit is natuurlijk gedrag en dan is het naar mijn gevoel niet af te leren. Wat je ook doet het zit in het diertje de natuurlijk drang en iets wat natuurlijk is, dat is niet af te leren.

Je hebt één fret die juist heel erg ondernemend is.

Als je geen zin hebt om Crash eruit te halen, dan is er wel een probleem. Je haalt je fret er niet uit, omdat je zelf geïrriteerd bent. Echt de fret kan hier niets aan doen. Je moet oplossingen gaan bedenken van hoe voorkom ik het, dan van hoe leer ik het haar af, want dat laatste is mij nog nooit gelukt. Een fret straffen heeft geen zin, want iets wat natuurlijk gedrag is, dat is niet af te leren.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 17 aug 2014 10:59 

Aantal fretten: 18
Het klopt niet meer helemaal elk punt, maar de meeste wel, al wil ik het gaan uitbreiden naar 100 redenen :p
http://www.frettencoaching.eu/index.php/aanschaf

Maar een echte fret, zoals Cash kun je dat niet afleren. Ik sluit me volledig aan bij Minka.

Ik heb vorige week hetzelfde geval gehad, fret mocht niet meer in de woonkamer, want ze klom op de krabpaal van de katten, die naast een plankje stond waar bloempotten op stonden :-o
Er werd een buitenren gebouwd voor de echte mensenfret, fret kwijlt weg, want heeft geen contact meer met mensen, gaat uitbreken, want daar zijn ze meester in ivm natuurlijk gedrag, en de verzorger werd geïrriteerd. Dezelfde avond zat mijn adoptiezorgfret weer terug bij mij

Conclusie, maagproblemen die onder controle waren, zijn weer terug, want een fret is ook geïrriteerd en gestrest als die zichzelf niet mogen zijn. Daar worden ze ziek van..

Ik zeg altijd, de fret bepaald jou interrieur, en wij passen ons aan. :wink:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 17 aug 2014 21:01 

Bedankt voor de reacties!

Wij proberen ons idd al zoveel mogelijk aan te passen, zoals oppassen met breekbare spullen op de tafel etc. We zullen nog wat moeten schuiven met de meubels :P
Het is niet zo dat ik Crash er niet uitlaat hoor, het is alleen dat ik daar soms geen zin in heb, omdat ik dan nergens anders mee bezig ben als achter haar aan aan het lopen om haar weer van de meubels te halen :P Maar natuurlijk laten we haar niet in het hok zitten, dat zal wel heel sneu zijn! :sorry:

Ach, het heeft ook wel weer wat hoor, dat ondeugende en nieuwschierige, elke avond wel weer iets om te lachen! :g

Maar soms kan het wel heel vervelend zijn!

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 18 aug 2014 14:04 

Misschien moet je het juist anders doen, fretten vinden het blijkbaar leuk om dingen te doen die niet mogen, dievan mij ook, alles wat niet mag dat doet hij. en in het begin haalde ik hem steeds weg em gaf ik hem straf. Maar ik heb geen zin om elke keer heen en weer te lopen om hem uit de prullenbak te halen. Daarom laat ik hem in zijn waarde. zolang hij denk dat het mag. dan vind hij het niet meer interessant. en dat klopt. op een gegeven moment is hij wel uitgekeken op de spullen die hij niet mag gebruiken. mijn fret zit niet meer in de prullenbak en klimt niet meer op de bank. want daar is toch niks te doen.

Misschien werkt het ook wel zo voor jou fretje

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 23 aug 2014 13:47 

Gianna schreef:
Misschien moet je het juist anders doen, fretten vinden het blijkbaar leuk om dingen te doen die niet mogen, dievan mij ook, alles wat niet mag dat doet hij. en in het begin haalde ik hem steeds weg em gaf ik hem straf. Maar ik heb geen zin om elke keer heen en weer te lopen om hem uit de prullenbak te halen. Daarom laat ik hem in zijn waarde. zolang hij denk dat het mag. dan vind hij het niet meer interessant. en dat klopt. op een gegeven moment is hij wel uitgekeken op de spullen die hij niet mag gebruiken. mijn fret zit niet meer in de prullenbak en klimt niet meer op de bank. want daar is toch niks te doen.

Misschien werkt het ook wel zo voor jou fretje

Ja daar zat ik inderdaad ook al aan te denken om te doen, goeie! Dan zorg ik er wel voor dat de prullenbak leeg is zodat hij erin 'mag' haha! Ik ga het proberen, dankje voor de reactie!

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]