Home | Registreren | Help | Zoeken | Inloggen 
Het is nu 12 dec 2017 18:06
Toon actieve onderwerpen

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: M'n Raidan
BerichtGeplaatst: 29 aug 2010 19:25 

Hallo iedereen,

Ik ben nieuw hier op het forum en hoop dat deze nog actief genoeg is om eventueel raad/tips mee te geven ivm mijn Raidan.

2 weken geleden heb ik voor mijn vriend en ik 2 fretjes gekocht. momenteel zijn ze 10 a 11 weken oud. gezond en wel en een grote deugenieten zoals het moet zijn. Zelf heb ik 2 kleine hondjes en 2 katten opgevoed.

Nu men had ons gezegd dat een pup trainen wel tijd vraagt maar dat je toch vrij snel een vertrouwensrelatie kunt opbouwen. en dat het bijten ook wel af te leren valt.
Momenteel ben ik al iets meer dan 2 weken aan het trainen met mijn mannetje Raidan. het is een schat van een fret, maar hij bijt enorm veel en graag (soms stevig doorbijtend, heel soms zachtjes. hij heeft het nogal voor mijn vingertoppen en nagels).

Mijn vriend en ik hebben samen afgesproken dezelfde strategie van opvoeden te gebruiken bij ons fretjes.

Mijn vriend zijn fret is na 1 week het bijten afgeleerd en deze meid ligt zeer rustig bij mijn vriend, hij kan ze ook steeds rustig vastnemen en ze komt als hij haar naam roept. ze geeft hem ook likjes en je merkt gewoon dat ze zeer graag bij hem is.

Mijn Raidan is een heel ander geval: hij bijt continue , is wel enorm speels en actief, kan hem enkel vastnemen als hij echt diep slaapt (eens wakker is hij weer bijterig en niet te houden), hij blijft afstandelijk , enz.

Zijn bijten ed wordt bestraft met wat vele sites zeggen: vastnemen bij nekvel, beetje schudden (niet te hard) en blazen. dan terugzetten. maar dit heeft geen resultaat.

Hebben jullie enkele tips voor mij om mijn fret te laten wennen aan mij + zijn bijtgedrag af te leren?
Ik ben geen opgever, dus ik wil mijn Raidan niet opgeven en wil aan zijn gedrag (of mijn?) werken.

Alvast bedankt
:fret:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: M'n Raidan
BerichtGeplaatst: 29 aug 2010 19:40 
Moderator

Aantal fretten: 1
Sommige meeste fretten zijn gewoon afstandelijk en niet knuffelig en willen lopen, rennen, springen en weer doorgaan.

Het bijten afleren, ja schudden zou ik zelf niet doen. En door in het nekvel te pakken worden sommige fretten ook feller van en gaan dus weer bijten. Is het doorbijten tot bloedens toe of is het gewoon au?

Ik zou dus geen nekvel en schudden gebruiken. Als hij bijt dan blazen in zijn gezicht. Of een time out geven in een carrier. Gewoon een paar minuutje of ietjes langer maar niet heel lang, want dan is het effect ook weg. En dan consequent blijven.
En als hij likjes geeft hem iets lekkers geven en zeggen dat hij goed bezig is. Belonen is altijd leuker dan straffen ook voor jezelf.

Sommige fretten hebben het wat later door, dat bijten toch niet echt mag.

Dus gewoon heel veel geduld hebben.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 29 aug 2010 20:10 

Aantal fretten: 2
ja in de nek pakken en zachtjes schudden is eigenlijk heel ouwerwets, net als fretten in een groep plaatsen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 29 aug 2010 20:25 

bedankt al voor de reacties! zo snel :-D

Het bijten is nog niet tot bloedens toe geweest, al was het enkele keren wel bijna zo ver. voornamelijk 'pitsend'.

dus enkel blazen in het gezicht en af en toe een time out?
Ik zal het nekvel nemen en schudden maar laten dan. ik dacht dat dit goed was omdat het op vele sites en in vele boeken zo aangeboden wordt als oplossing

belonen: helpt aaien ook als hij nog niet gewoon is aan je? want soms lijkt het alsof hij het niet zo leuk vind

Nu ligt hij rustig op mijn schoot even te slapen. is dit ook een teken van gewenning aan mij??

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 29 aug 2010 20:51 

weet je wat ook trouwens wel wil helpen (geldt ook niet bij elke fret natuurlijk). Maar dat is je fretje beetpakken en dan op 'verkenning' gaan. Laat hem vanuit je handen aan spullen snuffelen of iets, dan went hij ook aan je handen, maar je houd hem tegelijk ook bezig :-)
Je zal inderdaad even goed moeten kijken welke manier het beste werkt, maar vaak is een time out een goede oplossing

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 29 aug 2010 21:02 

daniëlle: ik zal het eens proberen; samen met hem verkennen

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 29 aug 2010 21:04 

trouwens: waarom steekt een fretje zijn tongetje uit als deze slaapt?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 29 aug 2010 21:07 
Moderator

O, zo af en toe sporen ze gewoon niet en dat tongetje is er één van. :g

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 29 aug 2010 21:13 

een fret is geen schootdier, sommige fretten doen dit wel maar neem dat niet als uitgangspunt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 30 aug 2010 09:08 

Aantal fretten: 4
Als je een schootdier had willen hebben is de fret een foute keuze. Een fret wil helemaal niet op schoot, die heeft daar geen tijd voor en is ondernemend, nieuwsgierig en ondeugend. Van alle fretten die wij hebben (gehad) was er slechts één die als hij na ruim een uur uitgespeeld was wel lekker op schoot in slaap wilde vallen. Maar dat is heel uniek.

Verder over het afleren van het bijten, je zal moeten uitzoeken wat het beste werkt bij jou fret. Niet een fret is hetzelfde en elke fret zal anders reageren op het corrigeren. Bij sommige fretten zal het nekvelpakken helpen maar bij de meeste zal dit juist averechts werken. Ook het blazen in het gezichtje heeft niet altijd effect maar is een betere manier dan het nekvel pakken.
Wat ook wel eens wil helpen is consequent tijdens het harde bijten het bekje openwringen door met je duim en wijsvinger bij de mondhoeken de kaakjes van elkaar af te dwingen. Ze bijten op dat moment dan op hun eigen wang en dat zullen ze niet waarderen.
Maar ook het afleiden van je handen door met hem rond te lopen is een optie of boos toespreken en hem even opsluiten in zijn kooi. Zo zie je, er zijn verschillende manieren om het bijten af te leren en je zal moeten ervaren welke het beste is voor jou manneke.

Succes in ieder geval.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 30 aug 2010 09:16 

Aantal fretten: 18
En niet te vergeten, ze zijn pas 11 weken jong

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 30 aug 2010 19:44 

Ik verwacht niet dat het een schootdier wordt, maar wel dat er gewenning ontstaat; een band - een vertrouwensrelatie. en liefst natuurlijk geen doorbijten.

Hoe merkt je eigenlijk dat een fret echt aan je gewend is; je vertrouwd?

Ja ze zijn nog jong, maar daarom wou ik toch al hier raad komen vragen. beter vroeg erbij zijn, dacht ik.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 30 aug 2010 20:30 

Aantal fretten: 0
sorry, je had mijns inziens, je beter moeten informeren voordat je twee pupjes in huis haalde.

En waarom til je een fret op die ligt te slapen? Als jij lekker ligt te slapen en je wordt opgetild, bijt je ook van je af :dontknow:

Gun ze de tijd, om te wennen, aan een nieuw huis, nieuwe omgeving, nieuwe mensen.

Niets forceren.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 30 aug 2010 23:17 

amaranimnt schreef:
Hoe merkt je eigenlijk dat een fret echt aan je gewend is; je vertrouwd?

dat merk je vanzelf, er komt een dag dat je ineens doorhebt dat je vandaag helemaal nog niet gebeten bent, dan weet je ook dat het qua band beter zit, een fret zal anders zijn dan een hond qua een vertrouwens band.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 01 sep 2010 11:41 

En misschien ook even handig om te weten is, hoelang loopt Raidan los voordat je hem wilt oppakken?
Fretjes zijn heel energiek en als ze uit hun hokje gehaald worden kun je hem misschien beter eerst even tijd voor zichzelf geven.
Laat hem maar lekker rondlopen en rennen en pas als hij een beetje moe wordt ga je zijn aandacht vragen door hem bijvoorbeeld iets lekkers aan te bieden.
Maar vooral, geef hem eerst even tijd voor zichzelf en ga je dan pas met hem bezig houden.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 sep 2010 14:05 

Het bijten afleren is per fret heel verschillend. met rosa kon ik haar wel in de nek pakken, dat hielp niks. Als ik haar een time out gaf, werd ze alleen maar nijdiger. Uiteindelijk ben ik er achter gekomen dat ik haar gewoon een fikse uitbrander moest geven. Dat hielp goed. Maar een ander zal goed reageren op het nekvel pakken en weer een ander goed reageren op een time out. Voor chouji gaat de time out heel goed. Zijn we vervelend? Dan gewoon het hok in en even afkoelen. Vaak gaat hij dan liggen slapen, als hij dan rustig ligt te maffen doe ik het deurtje weer open, als hij dan weer wakker word kan hij gewoon weer rondlopen en spelen.
Het verschil tussen een time out en gewoon zijn hok in moeten is duidelijk. Als hij gewoon zijn hok in moet omdat we weg gaan oid, laten we hem altijd zelf het hok in gaan en krijgt hij altijd iets lekkers als beloning. Als hij voor straf in het hok word gezet, doen wij het en krijgt hij niks lekkers.
Maar ja, het is dus per fret uitzoeken wat werkt, en sommige fretten doen gewoon langer over de opvoedingsprocedure dan andere fretten.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 02 okt 2010 13:01 

Met Raidan gaat het ondertussen goed.

Hij loopt eerst lang los, ik laat hem eerst even goed spelen en genieten van de vrijheid.. het uit het kot zijnde.
Hij komt nu zelf in mijn handen bijten of op mijn hand zitten om aandacht te vragen om te spelen.

Jammer genoeg zal mogelijk Raidan zijn speelvriendinnetje (zusje) verliezen binnenkort. Maar niet omdat ik haar wegdoe of dergelijks hoor; ze gaat gewoon met haar baasje mee.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 04 okt 2010 09:34 

Aantal fretten: 5
Wat fijn dat het beter gaat! Geef het rustig de tijd, dan komt het vanzelf.

Ik schrok van je opmerking over zijn zusje, maar nu snap ik het :wink: Jullie zullen haar wel even missen denk ik.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 okt 2010 23:20 

Nu blijkt dat het baasje van zijn zusje ..'t zusje opt straat wil zetten.
Dat laat ik niet gebeuren! Dus het ziet er naar uit dat de 2 toch bij elkaar kunnen blijven.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 06 okt 2010 06:18 

Aantal fretten: 0
:evil: Lekker dan.....

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]