Home | Registreren | Help | Zoeken | Inloggen 
Het is nu 13 dec 2017 11:10
Toon actieve onderwerpen

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Wat doen jullie fretjes in het speeluurtje?
BerichtGeplaatst: 13 okt 2010 21:46 

Aantal fretten: 1
Hoi hoi,

Daar ben ik weer met een beginnersvraagje :-D

Wat doen jullie fretten tijdens het speeluurtje?

Ik heb zelf sinds een maandje nu een fretje. Een sandy van ongeveer een á anderhalf jaar.
Ik heb haar gratis op kunnen halen bij mensen die er graag vanaf wilden blijkbaar.
Ze stond in een kooi in de schuur, al een poosje want ze kon niet samen met de pup?

Groot risico...ik weet het, maar ik ben een eigenwijsje :wink:
Maar goed het is werkelijk een heerlijk lief fretje! Bijt niet met uitzondering van één neusaanval :sdf24:
Als ze los loopt dan lijkt het wel of ze niet weet wat ze moet doen.

De kooi is gemiddels 4 tot 6 uur per dag open, ze staat in de woonkamer. Ze komt dan meteen uit haar
kooi om als eerste te zoeken naar verloren honden en kattenbrokjes :P Als ze dat gedaan heeft en soms
mazzel heeft en er eentje vindt, dan loopt ze nog wat rond. Soms speelt ze even met de hond, dat doen ze
heel leuk samen. Meestal kan ik haar ook nog wel 5 minuutjes bezig houden met een theedoek en een
kattespeeltje maar dan houdt het weer op. Na een kwartiertje of half uurtje gaat ze lekker in de
woonkamer in een doosje of in de kattemand liggen slapen.

Ik heb dus een beetje het idee dat ze ook niet weet wat ze moet doen? Of is dit volkomen normaal
gedrag ha ha. Ik heb vanalles voor haar. Een rijstebak, buizen, speeltjes, oude broek, kattenkrabpaal enz enz.
Het is leuk en alles wordt bestudeerd maar dolenthousiast zie je haar niet...

Ben benieuwd...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Wat doen jullie fretjes in het speeluurtje?
BerichtGeplaatst: 13 okt 2010 22:57 

Aantal fretten: 0
Volgens mij(maar ik ben geen pro) is het heel normaal dat ze na n kwartier tot een half uur moe zijn en gaan slapen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 okt 2010 23:07 

Aantal fretten: 2
Je kan proberen om de kooi een paar keer kort open te doen, drie keer een uur ofzo. Maar ik vind een kwartier actief erg kort voor een fret van een jaar, die van mij zijn net zonoud en spelen 2 keer per dag 1 à 2 uur.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 okt 2010 23:26 

fem fatale schreef:
Je kan proberen om de kooi een paar keer kort open te doen, drie keer een uur ofzo. Maar ik vind een kwartier actief erg kort voor een fret van een jaar, die van mij zijn net zonoud en spelen 2 keer per dag 1 à 2 uur.

Dat dacht ik ook zo uit alles wat ik gelezen heb te halen, dat ze toch wel iets langer zou moeten kunnen spelen.
Maar ik dacht misschien ook dat ze nog conditie op moest bouwen...weet namelijk niet hoe lang ze alleen in de schuur heeft gezeten. Ze kwam haar kooi niet uit naar mijn idee...maar goed ze heeft nu al een maand alle vrijheid dus dan zou dat toch al iets beter moeten gaan zou ik denken...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 okt 2010 23:36 

Alle vrijheid is niet zo spannend, daarom is het goed om de kooi af en toe dicht te doen, dan is het extra leuk als hij weer open gaat. Af en toe een nieuwe ruimte doen is ook heel erg goed, dat is spannend, daar krijgen ze energie van. Je zou buiten wandelen kunnen proberen, aan een tuigje.

Maar ben je al naar een DA geweest, of liever, de DA? Misschien is er wel een reden dat ze zo moe is en dan maakt het niet uit hoeveel je stimuleert natuurlijk.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 14 okt 2010 07:05 

Aantal fretten: 4
Ik denk dat er weinig naar om gekeken is in die schuur waardoor ze geen conditie heeft en dat ze eigenlijk niet weet wat spelen is. En vergeet ook niet dat ze nog helemaal moet wennen aan haar nieuwe omgeving en dat heeft soms ook gewoon wat tijd nodig.
Wanneer ze vertrouwen heeft in jou en haar nieuwe omgeving komen de gekke frettensprongen vanzelf vermoed ik.

Maar mocht ze extreem veel slapen en echt helemaal niet willen spelen dan zou ik haar inderdaad toch even laten nakijken door een goede dierenarts. Want dit is op zich geen normaal gedrag voor een fret van ruim een jaar.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 14 okt 2010 18:03 

Stridder schreef:
Volgens mij(maar ik ben geen pro) is het heel normaal dat ze na n kwartier tot een half uur moe zijn en gaan slapen.

nee dit is absoluut niet goed hoor :wink:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 14 okt 2010 18:19 

Aantal fretten: 0
Chaimel schreef:
Stridder schreef:

nee dit is absoluut niet goed hoor :wink:

Ik denk dat je dat niet zo moet stellen; oude fret/jonge fret? Winter/zomer? Ziek/gezond? Er zijn dus situaties te bedenken waar fretten inderdaad maar een kwartiertje spelen en er zijn fretten die onvermoeibaar zijn :wink:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 14 okt 2010 18:27 

maar goed is het niet, dus ik stel het wel zo

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 14 okt 2010 18:29 

Vandaag dus begonnen met kortere tijden buiten de kooi. Zit ziek thuis dus heb er even de tijd voor om goed op te letten!
Vanmorgen is ze ongeveer drie kwartier lekker bezig geweest, toen vroeg ik me ook af waarom ik hier gepost had ha ha.
Maar nu is ze er net een half uurtje uit en madam ligt alweer heerlijk te luieren in de hondenmand :-)

Ga haar proberen niet de hele dag de vrijheid te geven maar kortere periodes en dan eens kijken wat er gebeurt.
En dat terwijl ik het juist zo heerlijk voor haar en gezellig voor mij vond dat ze lekker onbeperkt rond mocht lopen!
Maar goed dan kan ik het wel beter in de gaten houden en als het zo blijft maar een medische check laten doen...

Bedankt voor alle adviezen weer!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 14 okt 2010 20:05 

Misschien ten overvloede en is het je al bekend maar houd er, nu je zelf ziek bent, rekening mee dat jij heel gemakkelijk jou griepje en/of verkoudheid door kan geven aan je fretje.
Even niet met haar knuffelen dus en je handen goed wassen als je met haar gaat spelen. :wink:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 14 okt 2010 20:49 

Ik zou er zelf in ieder geval even mee naar een frettendierenarts gaan...om zeker te weten dat ze niets mankeert, want zo te horen komt ze niet uit de meest ideale omstandigheden.
Ik heb zelf fretjes gehad die hun hele leventje in een kooi hadden doorgebracht en nooit hadden leren spelen en mensen handen als ernstig negatief ervaren hadden. Met geduld en liefde heb ik die kanjers aan het spelen gekregen, maar ze wisten in het begin helemaal niet wat speelgoed was....alleen al het rondlopen en snuffelen, geluiden opvangen en ontdekken was al genoeg voor hun...soms waren ze zo 'vol' van hun plotselinge vrijheid, dat ze ruzie met elkaar maakten en gefrustreerd raakten....in de kooi zetten en tot rust laten komen deed hun heel goed. Dat is vertrouwd en rustgevend...daar kunnen ze opgedane indrukken verwerken. Uiteindelijk zijn ze zover gekomen dat ze de hele dagen los waren en sliepen waar ze wilden...speelden met speelgoed en waren dol op buiten spelen in de tuin...
Als je merkt dat ze belangstelling voor jou en speelgoed begint te krijgen, kun je ook langzamerhand de speeltijd verlengen. Geef ook niet teveel speelruimte als ze nog onzeker is...een kamer geeft al uitdaging genoeg...pas als die ruimte vertrouwd is, zal ze zich op andere zaken in de ruimte gaan richten, zoals speelgoed. Introduceer dan ook pas een volgende ruimte....
En ook slapen in een open ruimte is al een hele belevenis.
Elk diertje went in zijn/ haar eigen tempo....gun je fretje die tijd, dan komt het spel vanzelf wel :sdf49:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 14 okt 2010 21:50 

Aantal fretten: 6
Ik denk ook dat dit fretje nooit heeft leren spelen. Geef het de tijd.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 27 okt 2010 22:05 

Mijn fretjes zijn echt abnormaal actief en dat vindt ik gewoonweg super.
Ze spelen met alles wat je maar kan bedenken in de woonkamer en ravotten met elkaar alsof het hun laatste dag is.
Als ze moe zijn en genoeg gespeeld hebben dan leggen ze zich ergens te slapen (Meestal onder de TV kast waar ze maar net onder kunnen :-D )
Dan verschuif ik de kast en pak ik ze beide op en leg ik ze in hun hok, worden ze weer wakker en hebben ze hun behoefte gedaan dan kunnen ze weer spelen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 28 okt 2010 12:33 

Ik heb een fretje van bijna 2 jaar en deze is na een kwartiertje in ieder geval niet moe.
Met uitzondering is hij na een half uurtje moe, maar meestal pas na 3 kwartier.
Ik moet wel toegeven dat het ook heel erg ligt aan wat ik met hem doe.
Laat ik hem rondlopen in de huiskamer, dan wil hij na een half uurtje vaak terug na zijn hangmatje (Dit is vaak in de ochtend, omdat ik zelf dan nog niet zo goed wakker ben).
In de middag dan gaat hij van de huiskamer, na buiten met het tuigje, na boven in de badkamer en na mijn slaapkamer, met af en toe de zolder. Dus dan merk ik dat hij heel enthousiast wordt en onderzoekend en kan hij goed 3 kwartier rondlopen.

Wat rot dat je fretje uit zo'n omgeving is gekomen, maar wel erg fijn dat hij het bij jou thuis nu veel beter heeft. Ik ben het wel eens met mijn voorgangers dat je misschien toch eventjes langs de dierenarts kunt gaan of op z'n minst eventjes een belletje kunt plegen om daar de situatie voor te leggen. Het is vooral de bezorgdheid omdat je fretje uit zo'n rotte situatie is gekomen en omdat hij nog zo jong is.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 28 okt 2010 12:46 

Ik was mijn bericht nog aan het bewerken, maar dat ging wederom niet *brush*
Dus doe er nog maar eventjes een berichtje achteraan, want ik vond het wel belangrijk even te noemen.

Je fretje is nog maar net bij jou en leert je nog vertrouwen, maar dit kan langer duren doordat hij uit een vervelende omgeving is gekomen. Ik had in het begin twee fretjes en deze liepen alleen rond in de huiskamer. Toen ze eenmaal vertrouwd waren aan de omgeving, merkte ik aan hun gedrag dat de omgeving niet uitdagend genoeg meer was. Ze wilden graag na buiten (zaten vaak voor het raam of deur). Maar dit waren jonge fretjes en kwamen zo ver ik weet natuurlijk uit een goed ander huisje. Karen (Horus) heeft veel ervaring met fretjes die uit een moeilijke omgeving komen en ze heeft dus ook gelijk dat het even kan duren voordat je fretje helemaal vertrouwd is. Laat alles maar rustig op haar af komen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 29 okt 2010 13:45 

Tijd voor een update vond ik zo :-D

Ik denk dat madam inmiddels goed aan het wennen is bij ons thuis!
Vanwege ziekte heb ik bijna de hele maand oktober thuis gezeten en hebben we alle tijd voor elkaar
gehad. Ze is steeds meer aan het ontdekken en ondeugender aan het worden!

Ik laat haar nu meerdere malen kortere tijd uit haar kooi en dat vind ze volgens mij wel fijn.
De ene keer is ze echt een uur aan het ravotten, rondrennen, klimmen en met de hond aan het
spelen en de andere keer huppelt ze rustig wat rond en ligt ze heerlijk te rollen en te genieten
in de kattenkrabpaal. Begin haar aardig te kennen nu :-D

Ze heeft sinds gister ook een te gekke kooi, al zeg ik het zelf :oops:
Ik heb op Marktplaats een kast op de kop getikt en die omgebouwd voor haar.
Staat ook stukken leuker in de woonkamer ipv de ijzeren kooi die ze had.
Ik zal eens kijken of ik een fotootje kan plaatsen hier op de site.

Nou al met al merken jullie wel dat het allemaal wel goed gekomen is!
Ze is natuurlijk mijn eerste fretje en sja daar hoort een stukje onzekerheid bij he?

In ieder geval iedereen bedankt voor jullie advies!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 29 okt 2010 16:36 

Wat fijn dat er nu toch verbetering is!
Maar blijf wel alert, een nieuwe kooi is ook weer een hele nieuwe omgeving en ervaring en kan dus ook best spannend zijn voor je fretje.
Maar fijn dat zich nu wat meer laat kennen, lekker ravotten en spelen. Zoiets heeft altijd zijn tijd nodig dus :hi:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 29 okt 2010 17:54 

klinkt goed hoor :-D

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 14 nov 2010 22:24 

Mijn kleine gekkerd gaat me in de sokken bijten als ze niks te doen heeft :6
Met andere woorden:
"Speel met me"
Maar ook dan is ze nooit in haar kooi te krijgen! :-D

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]