Home | Registreren | Help | Zoeken | Inloggen 
Het is nu 14 dec 2017 12:13
Toon actieve onderwerpen

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Buiten spelen leuk?¿?¿
BerichtGeplaatst: 23 nov 2010 08:59 

Aantal fretten: 1
Hallo mensen,

Ik had even een vraagje wat betreft het buitenlopen met mijn fret aangezien zoals ik in mijn verhaal van "even voorstellen" heb verteld is de fret die ik gevonden heb van een jager geweest. Dus wat denk je dan automatisch die fret houdt er wel van om buiten rond te lopen in het gras door het zand etc.... Dus heb ik voor hem een tuigje gekocht zodat hij mee naar buiten kan alleen reageerd hij hier naar mijn mening appart op.. Het tuigje doet hem niet veel maar zodra hij buiten komt gaat hij eerst vrij plat over de grond kruipen en met zijn snuit over het gras schuren (ik dacht teken van angst) maar daarna begint hij met bolle rug rond te rennen springen 4 pootjes de lucht in en als ik hem dan aanhaal of roep echt van me weg te sprinten en (beetje) te mokken maar na een minuut of 5 begint hij ondanks dat hij toch nog rond huppelt ook een dikke staart te krijgen wat ik ook ooit gelezen heb dat een teken van angst zou moeten zijn?? Misschien kan iemand van jullie mij wat advies geven of ik dit juist moet blijven stimuleren of dat dit toch een teken is dat Edje het echt niet leuk vind!!!??

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Buiten spelen leuk?¿?¿
BerichtGeplaatst: 23 nov 2010 09:10 

Aantal fretten: 2
Ik zou denken dat hij het wel leuk vindt na je beschrijving van zijn eerste reactie, maar nog niet voor lang. Je kunt het denk ik het beste heel langzaam opbouwen.eerst 5 minuutjes , dan 6 enz.....neem hem mee in een veilig plekje en laat hem telkens wat langer spelen en zet hem dan terug in zijn veilige plekje voordat hij er genoeg van heeft of angstig wordt. Zo blijft het leuk. Als hij zich veilig genoeg voelt in jouw armen en daar rustig blijft, is dat goed genoeg hoor...anders zou ik toch een reiskooitje met een dekentje oid meenemen.
Misschien dat je het topic van Lobbus en Anne- Marie kunt lezen, want die wandelt elke dag en heeft heel goed beschreven hor ze dat heeft opgebouwd :wink:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 23 nov 2010 09:14 

Misschien dat je het topic van Lobbus en Anne- Marie kunt lezen, want die wandelt elke dag en heeft heel goed beschreven hor ze dat heeft opgebouwd :wink:[/quote]

Bedankt voor de reactie zal ik zeker lezen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 23 nov 2010 10:24 

Bunzy had toen ie voor het eerst naar buiten ging ook een dikke staart. Maar dat was heel snel over.

Dat huppelen met 4 poten in de lucht betekent dat ie het wel erg leuk vindt. Van je weg springen dan is ie je aan het uitdagen. Dat ie later weer een dikke staart kreeg kan zijn dat ie toch iets hoort of ruikt nog waar ie wat angstig voor is.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 23 nov 2010 11:40 

Ik denk dat het meest ideale een afgesloten tuin ( of evt. balkon is).
Hier kunnen mijn fretjes zelf spelen en als ze het zat zijn of ze willen niet meer buiten dan komen ze gewoon weer naar binnen.
Van de week hadden ze even een dikke staart buiten, maar dat kwam omdat er een grote hoop met herfstbladeren lag in de tuin.
Dat vinden ze dan even spannend.
Ik zie dat ze genieten maar ze bepalen zelf wanneer het genoeg is.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 23 nov 2010 13:31 

Die dikke staart kan inderdaad meer betekenissen hebben.
Het kan onbehagen zijn maar ook omdat hij iets spannends ziet en/of ruikt zoals Pamela al schreef.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 29 nov 2010 18:47 

Ik denk dat dit een hele normale frettenreactie is. Het over de grond schuren kan komen door het tuigje, kan ook iets zijn dat ze 'peddelen' noemen. dat is een manier om de omgeving te verkennen. Het mokken/springen/voor je weglopen (uitdagen) zijn allemaal goede tekens.
De plofstaart kan zijn dat hij ergens bang voor is, maar zie je ook met regelmaat bij fretten die iets nieuws/spannends ruiken.
Al met al in mijn ogen vrij normaal. Kan natuurlijk geen kwaad om het langzaam op te bouwen, maar van wat ik begrijp is hij met de vorige eig. altijd buiten geweest, dus dan valt er weinig meer te wennen, hoogstens een nieuwe omgeving.
Afgezette tuin/balkon is natuurlijk helemaal top, dan kan de fret zelf bepalen wanneer hij naar binnen en naar buiten wil, heb ik zelf ook en daarnaast ga ik ook nog op andere plaatsen met hem lopen. Het is in ieder geval een hele goede stimulans voor je fret om buiten te lopen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]