Home | Registreren | Help | Zoeken | Inloggen 
Het is nu 15 dec 2017 08:10
Toon actieve onderwerpen

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 130 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Ten einde raad met mijn frunsje..
BerichtGeplaatst: 21 feb 2011 13:48 

Aantal fretten: 6
Hallootjes!!

Ik zit nogal met een groot probleem en ik ben ten einde raad wat ik ermee moet of eraan kan doen dus hopelijk kunnen jullie me helpen...

Het gaat om mijn fretje, wat waarschijnlijk een frunzing is.
Hij heet Damiën en hij is nu 3 jaar bijna, hij is ook gecastreerd trouwens..
Ik heb hem al vanaf dat die 12 weken is en hij komt bij een fokker vandaan waar ik al mijn fretjes altijd vandaan haalde.
Ik heb nu al bijna 9 jaar fretjes en geen van mijn andere fretjes vertonen dit gedrag..
Damiën was vanaf het begin al een klein bijtertje maargoed de ene pup heeft dat wel en de andere niet en meestal leren ze dat wel af.. zou je denken.. maar bij hem is dat helaas dus niet zo..

De reden waarom ik denk dat het een frunzing is omdat zijn gedrag, lichaamsbouw en vacht anders is dan mijn andere fretten.
Ik ben hier achter gekomen omdat ik hulp bij verschillende mensen en fokkers zocht om het bijten af te leren bij me fretje,
vervolgens gingen hun vragen waar die vandaan kwam hoe oud die is hoe die eruit ziet wat voor kleur die heeft en wat voor gedrag die vertoont enzo.
En uiteindelijk 1 en 1 bij elkaar opgeteld is 2..
De fokster waar ik mijn fretjes altijd vandaan haalde die had namelijk ook 2 bunzingen zitten die ze ooit is in der opvang heb gekregen maar vervolgens niks mee deed, zei ze...
Ik heb haar gebeld om te vragen of mijn donkere / zwarte fretje een kruising tussen een fret en een bunzing kan zijn maar ze bevestigd het niet maar ontkent het ook niet en dat vind ik nogal raar..
Lijkt mij als je een frettenfokker bent en je word ervan beschuldigd dat je frunsings fokt en dat is niet zo dat je dat ontkent dan..

Maargoed om terug te komen op Daimpje ..
Hij zit samen met nog 2 andere fretjes van me, ik had er eerst 5 maar helaas zijn er binnen een korte tijd 2 achter elkaar overleden..
Ik heb van alles geprobeerd met hem om het bijten maar af te leren maar niks lijkt dan ook te werken en hij is ook nergens van onder de indruk helaas..
Eergister was me vriend met hem aan het spelen op de bank en dat ging 2 seconden goed de eerste x hapte die maar hij liet wel los hij beet wel iets te hard maargoed dat is opzich geen probleem maar vervolgens bijt die nog een keer en hij bijt gewoon weer door en niet los laten, je moet dan echt ze bek openwringen zowat voordat die los laat en zorgen dat je hand heel snel weg is anders bijt die gewoon nog een x..

Is er iemand die hier ervaring mee heeft of die een oplossing weet of me kan helpen?

Langskomen om ze gedrag te observeren of weet ik het mag eventueel ook ik woon in Almere misschien is er iemand die in de omgeving woont..

Het klinkt misschien heel hard wat ik nu zeg maar als het zo doorgaat denk ik dat er niks anders opzit dan hem weg te doen want ik heb nu al 3 jaar een fretje wat ik gewoon niet kan vertrouwen en door blijft bijten en dat ben ik wel een beetje beu..

Groetjes Gabriëlla

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Ten einde raad met mijn frunsje..
BerichtGeplaatst: 21 feb 2011 14:46 

Aantal fretten: 4
Misschien is Damiën de mensen die ondoordacht een fret aanschaffen bij een slechte fokker ook wel beu.... :wink:

Zoals je waarschijnlijk wel weet is de bunzing, en dus ook een fruns, een solitair levend wezen die nu continue zijn eigen terratorium moet verdedigen en zich aardig bedreigt moet voelen tussen twee andere fretten. Dus ik zou om te beginnen hem eens een eigen kooi en speelruimte geven zodat hij zichzelf kan zijn. Ik denk dat wanneer hij daardoor een beetje tot rust kan komen, dit zijn gedrag ook wel ten goede zal komen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 21 feb 2011 14:56 

Nouja en slechte fokker was ze nooit want al me fretjes kwamen bij haar vandaan en nooit ergens mee problemen gehad dat zeg ik eerlijk, alleen ze is op een gegeven moment andere dieren gaan fokken en daar verdiende ze meer aan en omdat schijnbaar de zwarte fret ook in ene populair werd had ze zoiets van nou dan kruis ik wel een fret met een bunz dan kan ik ook zwarte fretjes verkopen, noujaa whataver mij boeit de kleur niet zolang t beestje maar lief is..

En waarom is het volgens jou ondoordacht eigenlijk ???

En het gaat juist super goed met de andere fretjes want ik heb dat als is geprobeerd en toen werd zowel Damiën als de andere fretjes heel erg vervelend en depri zowat want die miste elkaar..

Ik heb vorig jaar ook een pup erbij genomen zodat het gebijt misschien minder zou worden omdat Damiën dan iemand onder zich heeft zeg maar en die 2 zijn nu de dikste maatjes en spelen ook heel veel samen dus dat is het probleem niet dat die met fretjes zit..

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 21 feb 2011 15:09 

Aantal fretten: 5
Ik heb je verhaal gelezen, en je al een pb gestuurd, maar ik wil ook nog even uit mezelf reageren. Ik heb zelf namelijk ook een fruns, dus ik kan je wel helpen met dingen die ik geleerd heb uit ervaring.

Ik vind het eigenlijk raar dat iemand twee bunzingen houdt. Waren dit volbloed bunzen? En zaten die bij elkaar?

Verder ben ik het met Marjan eens, dat als dit een fruns is, je hem echt alleen moet houden. Dus een eigen kooi en eigen speeltijd. Niet meer samen met de anderen :wink: Ik let er bij mijn fruns ook altijd op dat ze geen andere fretten ziet als ze los is. Hier kunnen ze echt veel stress van ondervinden. Maar als jouw fruns zo gemakkelijk is met anderen, vraag ik me af of het wel een fruns is. Klikte het meteen met de anderen, of is er wel ooit gevochten of moeilijk gedaan?

Verder zijn frunzen vaak heel eenkennig. Ik kan met mijn fruns alles, maar anderen wil ze nog weleens pakken. Belangrijk bij frunzen is dat je ze vooral de kans niet geeft om je te bijten. Dus ga niet met je handen met hem spelen, maar pak speelgoed. Je kunt ook veel bereiken met je stem, door hard en duidelijk UHUH te zeggen of NEE NEE. Dat is te leren, maar heeft veel tijd nodig. Straffen heeft in mijn optiek weinig zin bij frunzen. Hier worden ze juist bozer van en bereik je verder niks mee. Negeren werkt vaak beter. En zoals ik al zei, geef ze de kans niet.

Ik snap alleen ergens niet dat je hem nu, na drie jaar, beu bent. Hoe komt dit dan?

Oh en ik zou graag de gegevens van de fokker per pb willen ontvangen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 21 feb 2011 15:10 

Aantal fretten: 1
Nou heb ik geen ervaring met frunsjes, maar wat Marjan zegt zou ik maar zo snel mogelijk doen; apart zetten. Ten behoeve van Damien en ook van de andere twee, want stress is erg slecht voor de gezondheid. Waar zijn je andere fretjes aan overleden, of weet je dat niet?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 21 feb 2011 15:17 

Aantal fretten: 7
Een ding lijkt me ook wel duidelijk dat je je fretje van een heel foute fokker hebt, wat je zelf ook al zegt, dat er verdiend moet worden aan het fokken !!
Dat zegt al genoeg en is gewoon goed fout !! Dan wordt datgene waar het echt om gaat duidelijk vergeten en dat is hoe je gezonde fretjes fokt die wel handelbaar zijn, en gaat de kleur een rol spelen.
Een goede fokker kent de gevolgen, zo ga je niet met deze beestjes om.
Het bewijs heb je nu al zelf in handen door Damian. Jammer dat je dat zo moet leren, maar er wordt nog veels te veel aangeknoeit met het fokken van fretjes.

Wat Marjan hierboven zegt is ook het eerste wat ik zou doen, alleen zetten dat fretje, en kijken of hij wat rustiger wordt.

Wel goed van je dat je hier om raad komt vragen, en je het nog een kans wilt geven, beter dan hem meteen weg te doen natuurlijk.
Er zijn hier mensen op het forum met ervaring op frunzen-gebied, zoals Marit en er is een frettencoach.
Als je wilt stuur ik je een pb met gegevens.

RIP:Tommie,Ziezo,Dragon,Fons,Sheila,Develtje,Bommeltje,Charley,Snowy,Noa,Sanne,Heintje,Zaza,Droopy,Poppy,Eddy en Nannouc !
Love lives forever/Michael J.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 21 feb 2011 15:18 

Heb ik al gedaan :wink:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 21 feb 2011 15:24 

Aantal fretten: 4
Gabriella schreef:
En waarom is het volgens jou ondoordacht eigenlijk ???

Een fokker die bunzingen heeft zitten om die met fretten te kruisen is niet goed bezig en wanneer je dat weet is het op zijn zachtst gezegd ondoordacht om daar uberhaubt nog fretten bij te kopen.
En ik raak "lichtelijk" geirriteerd van mensen die hun dieren beu worden. Damiën heeft zichzelf niet op de wereld gezet, dat heeft die fokker gedaan en mensen zoals jij houden deze praktijken in stand door daar fretten weg te halen. Wat je dan op zijn minst kunt doen is zorgen dat dit dier, dat eigenlijk geen huisdier is maar ook niet in de vrije natuur zal weten te overleven, een zo'n goed mogelijk leventje te geven. En dat kan alleen door hem een volledig eigen leefgebied te geven waar hij zich niet hoeft te verdedigen. Als hij een echte fruns is zal hij zich echt niet happy voelen met soortgenoten of fretten om hem heen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 21 feb 2011 15:33 

Aantal fretten: 0
Gabriella schreef:
alleen ze is op een gegeven moment andere dieren gaan fokken en daar verdiende ze meer aan en omdat schijnbaar de zwarte fret ook in ene populair werd had ze zoiets van nou dan kruis ik wel een fret met een bunz dan kan ik ook zwarte fretjes verkopen, noujaa whataver mij boeit de kleur niet zolang t beestje maar lief is..

Sorry hoor maar hier kan ik dus boos om worden; om zo'n fokker die dus alleen aan geld denkt (over de rug van dieren) en ook wel op jou. Het interesseert je dus geen ene bal hoe deze dieren gefokt worden...

Ik zou maar goed naar de adviezen luisteren hier wil Damien nog een gezond leven krijgen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 21 feb 2011 15:36 

Alvast bedankt voor jullie berichtjes ben echt blij dat jullie me willen helpen..

En het laatste wat ik wil is hem wegdoen hoor en ik zou hem alleen wegdoen aan iemand die er ervaringen mee heeft en er misschien nog wat mee kan maar het liefst hou ik hem natuurlijk zelf want ondaks dat het een gigantische bijtertje is kan het ook wel een schatje zijn..

Als ik langsloop of hij loopt los komt die wel naar me toe voor wat aandacht, maar das ook alleen naar mij dan..
Ik pas dan wel op hoe ik hem vast heb en aai en knuffel voorzichtig met hem en dan gaat die weer vrolijk rond rennen en spelen met die andere..
En meteen toen ik hem kreeg heb ik hem bij de andere fretjes gezet en dat ging opzich wel goed alleen hij was heel bang..
Ik heb zelfs nog een filmpje toen ik hem een week had dan zette ik hem op de bank ik gaf hem een waltham papje en op het moment dat ik wegliep begon die echt te krijsen echt heel raar dat had ik nog nooit meegemaakt of gehoord :S
Verder eigenlijk geen problemen gehad tussen hem en de andere fretties alleen vorig jaar augustus heb ik er een pup bijgenomen deze was iets ouder 16 weken dus die hadden in het begin nogal ruzie en daarna zijn hun 2 eigenlijk dikke maatjes geworden en onafscheidelijk ook, en deze pup heb ik dan ook niet bij de fokster vandaan waar ik ook Damiën vandaan heb want met haar ben ik eerlijk gezegd ook helemaal klaar...

En de 2 bunzingen die ze had zitten waren volbloed alleen ik weet niet zeker meer of ze bij elkaar zaten want ze zei dat ze niet kon oppakken of eruit haalde..

En me oudste fretje Ziggy is overleden aan een hersenbloeding, hij was 11 geworden maar had ook een half jaar daarvoor insulinomen gekregen :(
En het fretje daarna Binkie die is 8 geworden maar hij een tumor die tegen ze hartje aan gegroeid was :(

En ik ga zeker contact opnemen met Natascha, bedankt nogmaals!!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 21 feb 2011 15:39 

En je kan wel boos op mij worden maar als ik dit van te voren had geweten had ik natuurlijk niet nog een fretje bij haar vandaan gehaald want zoals ik al zei mij boeit de kleur niet van een fretje ik vind het ook belachelijk dat er op kleur gefokt en verkocht en omdat die een stipje of streepje extra heeft of whatever daarom ook een stuk duurder is het gaat mij om het karakter en niet om het uiterlijk..

En ik luister ook naar iedereen die me adviezen geeft want ik wil niks liever dan dat het verbeterd hoor!!!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 21 feb 2011 15:45 

En nogmaals ik wist niet dat zij bunzingen had toen ik Damiën kocht want ik weet dondersgoed dat deze beestjes gewoon lekker in de natuur horen en dat daar niet mee gefokt hoor te worden..

Ik vind het dan ook zeer jammer dat ik word aangevallen of slecht word aangekeken want ik heb dit ook niet gewild en ik wil ook alleen maar het beste voor me beestje maar ik merk dat ik gewoon steeds bozer word op hem omdat die maar blijft bijten en elke keer tot bloedens toe.. Als ik zo slecht was voor me beestje dan had ik hem niet al 3 jaar gehad maar op een gegeven moment ben je gewoon ten einde raad en begin ik me af te vragen of ik het wel goed doe of dat ik hem niet beter ergens anders kan plaatsen..

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 21 feb 2011 15:49 

Aantal fretten: 1
O, 11 is wel heel oud.

Maar zoals hier al gezegd, probeer vooral iets met die adviezen te doen, zoals apart zetten. Je noemt in je eerste bericht de optie wegdoen, maar besef dat een fruns die bijt totaal geen toekomst heeft, want die kan niet zomaar ergens geplaatst worden. En de opvang krijgt er dan feitelijk een onbemiddelbaar diertje bij. Je hebt hem zelf in huis genomen en ik hoop dat je de verantwoordelijkheid ervan gaat dragen, ook als dat betekent dat ie blijft bijten. Daar kan het diertje zelf niks aan doen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 21 feb 2011 15:54 

Ja dat ga ik ook zeker doen hoor!!

Alleen apart zetten is geen optie want dan word die gewoon heel erg eenzaam en hij is ook echt de dikste maatjes met mijn jongste fretje..

En het laatste wat ik wil is hem wegdoen hoor maar ik weet het gewoon even niet meer met hem en vraag me af wat ik fout doe ik probeer al 3 jaar langs me best te doen maar niks werkt en dan ga je je op een gegeven moment afvragen of het dan niet beter is om het weg te doen naar iemand die wel weet hoe het moet en goed voor hem is zo en zo zou ik hem nooit zomaar naar een opvang doen daarvoor hou ik teveel van hem.. Ik weet dat Daim er ook nie om heeft gevraagd om zo te zijn maar ik ook nie ik wist dit allemaal ook nie van te voren ik kreeg vorig jaar pas van andere te horen dat ik een fruns heb...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 21 feb 2011 16:13 

Aantal fretten: 7
De meeste luitjes hier willen je er alleen maar op wijzen dat het fokken met frunzen niet goed is, dat het moeilijke diertjes zijn die niet te vergelijken zijn met fretten. Wij hier hebben ook allemaal moeten leren wat wel en wat niet goed is, en daar is dit forum nu net voor om mensen die hier net binnen komen op dingen te wijzen. Jij hebt nu eenmaal een frunsje, tenminste als dat ook echt zo is, en jij neemt tenminste de moeite om het op te lossen, goed van je !

Maar zeker is dat je Damain wel alleen moet gaan zetten, ook al ziet het er nu nog zo vredig uit met je andere fretje samen, er broeit van alles in die beestjes wat je nu nog niet merkt, maar wat wel degelijk aanwezig is. Dat betekend dat je andere fretje over een tijd de gevolgen gaat aanvaarden van die stress, dit forum staat bol van de problemen die dat kan gaan opleveren. Neem dat echt van ons aan.
Maar Natascha heeft vast goede adviezen. En Marit heeft ook al het e.e.a. gezegd over frunsjes. Hopelijk komt het dan nog helemaal goed. Succes ! :sdf49:

RIP:Tommie,Ziezo,Dragon,Fons,Sheila,Develtje,Bommeltje,Charley,Snowy,Noa,Sanne,Heintje,Zaza,Droopy,Poppy,Eddy en Nannouc !
Love lives forever/Michael J.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 21 feb 2011 16:25 

Ja ik weet ook wel dat het heel erg fout is maar ik wist dit ook allemaal maar niet van te voren..
Pas een half jaar nadat ik Damiën had kwam ik erachter dat zei al een hele tijd bunzingen had zitten en pas vorige jaar kwam ik erachter dat mijn fretje een fruns is, tenminste dat zeggen verschillende mensen / fokkers tegen me..

Ik ga zeker bellen naar Natascha vragen wat het beste is enzo alleen ik weet dat ik het toen geprobeerd heb om hem alleen te zetten maar daar werd die niet vrolijk van...

Dit is trouwens een foto van Damiën toen die klein was, kan hier iemand al op zien dat het een kruising is tussen een Bunzing en een Fret ?

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 21 feb 2011 16:44 

Hij is wel heel donker, maar dat wil niet altijd zeggen dat het een fruns is.

Ik vind het knap van je dat je je verhaal hier neerzet, en hulp wil. Dat gaan we jou ook zeker geven!

Ik vraag me even wat dingen af. Kun je eens vertellen wanneer hij bijt, hoe je hem benadert, hoe je hem oppakt, hoe zijn speeltijd eruit ziet enz?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 21 feb 2011 16:57 

Nu die echt volgroeid is, is die nog donkerder en mooier geworden dat kan ik niet ontkennen alleen had nooit verwacht dat dit misschien een kruising zou kunnen zijn maarja...

Het bijten is bij hem wel onvoorspelbaar, stel ik pak hem op en maak van me hand een vuist en hou die bij ze mondje zodat als die me bijt hij boven me knokkels bijt en dan dus geen grip heeft op mijn velletje maar dan doet die niks..
Vanmorgen gaf ik ze lekker eten en een snoepje en dan klimt Daim altijd meteen uit de kooi dan pak ik hem van boven af zeg maar en dan kan ik hem gewoon tegen me aanhouden en knuffelen alleen als die ze kop omdraait naar me andere hand of me arm wilt die soms wel is proberen te happen maar ook niet altijd..

Vanmorgen wil ik wat onderuit de kooi halen ik was niet aan het opletten en hij bijt vol in de zijkant van me hand maar dan ook niet loslaten, toen liet die eindelijk los en vervolgens pakte die me weer en weer laat die dan niet los..

En eergister ging me vriend even met hem spelen maar dan wel met ze hand en de eerste x hapte die maar liet meteen los en daarna hapt die weer en laat die weer niet los me vriend tilde ze hand op en Daim blijft er dan gewoon inhangen en vasthouden..

Met dit weer nu het zo koud is zitten ze binnen en ik werk overdag maar ben altijd half 5 thuis dan krijgen ze weer vers water en een snoepje dan ga ik zelf eten maken en na het eten zet ik de kooi open dat ze lekker door het huis kunnen lopen en zodra ze moe zijn doe ik ze weer terug, dat kan variëren tussen een uur maar soms ook 3 uur net hoelang ze zelf willen..
Het weekend kunnen ze er langer uit maar meestal als ze moe zijn gaan ze de kooi zelf in en doe ik hem weer dicht en als ze dan weer ff uitgerust zijn en ze worden actief mogen ze weer lopen..
Maar ik heb ook een buitenkooi voor ze speciaal gemaakt daar zitten ze dan is als het wat warmer weer is
Afbeelding

Als ik dan thuis kom en ze zijn savonds nog actief dan mogen ze ook nog binnen lopen maar meestal zijn ze moe omdat ze de hele dag al door die kooi op en neer hebben lopen rennen..

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 21 feb 2011 17:13 

Ik denk dat hij heel goed in de gaten heeft dat je ergens "bang" voor hem bent. Met het spelen is het niet zo gek dat hij zo hard bijt, frunzen zijn hier gewoon veel harder in dan fretten.

Wat ik doe als ik een bijtfret op wil pakken, is hem van voren afleiden, en dan rustig van boven oppakken met je andere hand. Dan kun je hem oppakken en rustig bij je houden.

Ik zou je het volgende advies geven:

Zet hem eerst apart van je andere fretten. Je zegt nu dat hij daar niet blij van wordt, maar wat voor gedrag vertoont hij dan? Dan zou ik hem ook alleen laten spelen, en ga dan samen met hem spelen MET speelgoed. Zo bouw je echt een hele hechte band op, en gaat hij je ook echt vertrouwen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 21 feb 2011 17:43 

Fijn dat je contact met natascha gaat opnemen. Het gaat vast goedkomen.
Marit weet ook veel van frunzen dus neem de adviezen ook ter harte.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 130 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]