Home | Registreren | Help | Zoeken | Inloggen 
Het is nu 16 jul 2019 10:57
Toon actieve onderwerpen

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 447 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 23  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Baldur heeft een maagontsteking
BerichtGeplaatst: 21 jun 2011 07:52 

Aantal fretten: 2
Yep Natas, dat was eigenlijk het eerste waar ik aan dacht toen ik die bloederige diarree zag. Hij is ook begonnen met finidiar gisteren. Als het idd Corona is, dan is er niets aan te doen en ook niet betrouwbaar te testen momenteel. Wat mij wel opvalt is dat hij een erg ingetrokken buikje heeft, het lijkt wel een whippetfret....meestal zie je bij Corona juist bolle pijnlijke buikjes :dontknow:
Hij heeft ook enorm veel jeuk, iets wat hij normaal eigenlijk nooit heeft. Ik zie hem bijna nooit krabben. Nu valt zijn haar ook heel erg uit sinds gisteren, maar dat is een normale reactie in dit geval, volgens Hanneke.
Kennelijk reageert hij wel goed op de finidiar want vanochtend lagen er twee drollen in de bak, mooi bruin! Hij wil ook weer eten, dus we gaan de goede kant op...

Is het heel raar als een fretje allergisch is??
Ik moest gisteren ineens denken aan een jonge poes die wij eens voor langere tijd hebben opgevangen. Zij was ook steeds ziek, aan de diarree en braken en dan ging het weer een poosje goed, om vervolgens weer in een dip te vallen. Zij bleek allergisch te zijn voor allerlei granen, mais en rundvlees. Toen ze een aangepast dieet kreeg, eigenlijk gewoon KVV kip zonder granen, is ze gaan opknappen. Zou zoiets ook niet bij een fretje kunnen? Heeft iemand hier wel eens van gehoord? Ik ga het ook aan Hanneke vragen vanochtend.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 21 jun 2011 08:30 

Aantal fretten: 4
Kai was allergisch voor droge brokken. Zijn maag was op twee jarige leeftijd al zo aangetast dat Hanneke dacht dat hij maagkanker had. Vanaf dat moment ben ik gestopt bij hem met brokken en heeft hij nooit meer last gehad.
Als hij wel eens wat brokjes van zijn zusje wist te jatten, dan leek dat ook gelijk weer op te spelen. Dus ja, een fret kan ook een voedselallergie hebben.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 21 jun 2011 11:35 

Ik denk dat het maagdarm kanaal van baldur gewoon te zwak is om vlees prooi te verteren.
Ik zag dat bij angel ook gebeuren.
In eerste instantie kon de prooi niet meer voorzien in zijn behoefte( ging afvallen op alleen prooi) en daarna werd hij er ook ziek van.
Zolang deze fretten op e waltham staan gaat het goed, wijk je daar vanaf dan krijgen ze een terugval.
ik zou zeggen, alleen nog maar waltham, tot hij echt na een aantal maanden stabiel is, in hoeverre je over stabiel kunt praten.
sterkte ermee karen :sdf49:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 21 jun 2011 13:43 

Chaim, jij schrijft nu iets waar ik al heel lang mee zit te tobben. Hanneke heeft ook al in die richting aangestuurd, dat hij misschien nooit 'gewone' voeding zal verdragen. Maar.....een hele grote maar.....ik weet niet of ik zoiets met het leven verenigbaar vind :sad2: is dat een fretwaardig leventje? Hij heeft af en toe echt honger en vraagt om iets te 'kauwen'...een diertje wat net een jaar geworden is, moet toch gewoon kunnen eten. Het is niet zo dat hij waltham vies vindt en hij geniet echt wel van zijn schaaltje pap, maar zelfs met een half zakje per dag komt hij geen gram aan en vraagt hij naar ander eten, als hij zich goed voelt. Nu is dat op zich al een veeg teken, maar wat dan??... Ik durf het risico niet te nemen om hem open te laten maken en biopten te laten nemen, of de binnenboel eens goed te laten bekijken...grote kans dat hij het niet overleefd en dat vind ik een erg groot risico om zoiets zonder directe 'reden' te doen...alleen om te kijken zeg maar. Ik wil een ziek diertje niet zomaar bij me houden om mezelf, maar ik moet voor mijn eigen gevoel wel het idee hebben er alles aan gedaan te hebben, om uit te vinden wat er aan de hand is....Ik hoop dat ik goed kan verwoorden wat ik bedoel en voel, want dat is niet mijn sterkste punt :oops:
Ik heb hier al een aantal keren met verschillende mensen over gesproken....dat ik niet weet hoe lang ik met mijn witte schat door wil gaan modderen. Maar lieve god, hij is net afgelopen week een jaar geworden :-o ....alleen als er dan weer zoiets als nu gebeurd, dan zit ik gelijk weer in de rats en kan aan niets anders meer denken dan " ik moet iets doen voor hem, ik moet vinden wat er aan de hand is en het verhelpen"...
Ik ben momenteel met Hanneke in mailgesprek over de mogelijkheden en kansen voor hem...grote kans dat er dan rook uit mijn oren zal gaan komen van het denken en besluiten...
In ieder geval ga ik deze week nog naar het zuiden afzakken met hem.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 21 jun 2011 14:29 

Aantal fretten: 5
Ik kan me je twijfel zo goed voorstellen Karen. Het is zo moeilijk!

Maar wat mij opvalt is dat hij toch wel telkens terug valt als hij prooi heeft gegeten, en dan niet zomaar even misselijk is, maar meteen dood en doodziek. Ik zou hem op de a/d en waltham gaan zetten, en dan echt een half jaar lang ofzo, en dan kijken hoe hij het doet, en of hij dan wel aankomt.

Mini begint nu ook pas aan te komen sinds haar operatie, terwijl ik haar niet meer waltham geef dan eerst. Maar je kunt bedenken dat bij Baldur zijn maag gewoon niet optimaal functioneert, en dat het dus ook niet gek is dat hij niet aankomt. Ik bedoel, je schrijft dat hij ook groen poept en het is geen coccidiose? Dan verteert hij dus zijn voeding niet.

Ik zou bij hem echt even stoppen met prooi en vlees, want hij valt te vaak terug. Als je zijn maag nu echt heel lang gaat ontlasten, kun je ook pas zien of het echt daaraan ligt of dat er meer aan de hand is. Dat zie je niet na zo'n korte tijd.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 21 jun 2011 14:48 
Moderator

Aantal fretten: 1
Eet Baldur wel brok of niet? Misschien is dat ook een optie.

Wel heel moeilijk als er geen duidelijke oorzaak naar voren komt. Ik weet wat het is. Maar mijn situatie is anders, Billie heeft er geen last van en Baldur duidelijk wel en dat is iets wat heel erg moeilijk is. Je wilt zoveel voor je ventje, maar je zit met je handen in het haar, omdat je niet weet waar je het moet zoeken.

Ik ga wel heel erg hard duimen voor je ventje, want het ziek zijn is niet leuk voor hem. :sdf49:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 21 jun 2011 16:57 

Aantal fretten: 3
Karen, wat ontzettend moeilijk! :sdf49:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 21 jun 2011 20:48 

Marit, Baldur zit al met pijn en moeite vanaf eind januari op de waltham, waarvan hij tot april niets anders heeft gekregen. A/D eet hij niet, wel heeft hij een poosje een klein beetje recovery gekregen, maar weigerde dat na een paar dagen ook, alhoewel ik het hem regelmatig nog eens heb aangeboden. Hij eet niet of nauwelijks brokjes, hooguit 30 gram per week en dan is het veel. Meestal komt hij er niet aan. In begin april heb ik hem weer geprobeerd muisjes te geven. Hij at ze heel slecht en weigerde eigenlijk te eten, behalve de waltham....en toen is het erg mis gegaan en had hij volgens Hanneke een maagontsteking. Vanaf dat moment is hij weer op alleen waltham met medicijnen over gegaan. Het advies van Hanneke was om hem na een maand toch weer gewoon voer aan te bieden en te kijken of hij het wil en kan eten, omdat waltham noodvoer is en eigenlijk niet goed is voor zo'n jong diertje om dat maanden achter elkaar te geven. Hij heeft eigenlijk altijd geweigert om iets anders te eten, maar de keren dat hij ik hem wel kon verleiden tot iets anders, ging het telkens mis....soms dacht ik dat hij zijn muisjes had gegeten en dat het goed ging, maar bleek hij ze verstopt te hebben en helemaal niet van gegeten te hebben. In de loop van mei is hij wel gaan opknappen en actiever geworden, toen heb ik weer geprobeert hem muis te geven, baby en fuzzy en dat is mis gegaan. Vanaf toen is hij weer helemaal op de waltham over gegaan tot de afgelopen twee weken....op advies van Hanneke moest ik toch weer proberen hoe hij op gewoon eten zou reageren. Zou het niet goed gaan, dan was er sprake van een serieus maag/darm probleem en zou het wel eens kunnen dat hij helemaal niets anders dan waltham kan verdragen....in al die maanden is Baldur van een gewicht van 1480 gram terug gevallen naar 965 gram :-( eigenlijk heeft hij over de hele periode niet eens zo veel diarree of slechte ontlasting gehad, wel vaak braken, misselijk en anorexie. Het was nu ook voor het eerst dat hij zulke rare diarree had met bloed en slijm en groen. Dat is nu gelukkig helemaal over. Hij heeft vandaag bruine drolletjes gedraaid.

Een beetje een lang verhaal, maar ik heb niet alles op het forum gezet. Ik houd al vanaf januari een dagelijks dagboek bij van hem, dus ik kan alles terug vinden :wink:

Ik denk een slag in de rondte en maak me heel erg zorgen om hem. Maar als ik hem dan gek zie doen en lekker rondrennen, spelen en streken uithalen, dan denk ik weer ;ik ga het toch weer proberen wie weet gaat het nu wel goed.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 22 jun 2011 01:00 

opereren en biopten nemen heeft toch geen nut in mijn ogen, kijk maar naar angel, die lag ook met 2 jaar en 4 maanden op zijn dooie rug.
Ik zelf denk toch niet dat baldur erg oud gaat worden, dus alleen waltham geven vind ik in dat geval dan toch minder erg dan steeds ziek door prooi/vlees of weet ik veel wat.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 22 jun 2011 08:31 

Hmm...daar heb je ook weer een punt Chaim

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 22 jun 2011 16:01 

Ja het blijft proberen, en passen en meten denk ik. Ik vind het zo rot dat jou dit nu moet overkomen. :sdf49:

Weet je al wat je gaat doen?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 22 jun 2011 20:33 

Ik ga vrijdag naar Hanneke. Hij is weer aan de diarree vandaag. Ik denk dat ik er op zich wel uit ben, maar wil vrijdag nog met Hanneke overleggen, nadat ze hem gezien heeft en gedaan wat ze denkt dat nodig is.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 22 jun 2011 20:35 
Moderator

O spannend Karen, heel veel succes alvast, maar als ik vragen mag, waar ben je al aan uit. Niet om nieuwschierig over te komen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 22 jun 2011 20:38 

Aantal fretten: 0
Dat is mijn vraag ook eerlijk gezegd...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 22 jun 2011 20:42 

Over hoe ik met mijn witte schatje verder wil gaan. We komen er ws toch niet achter wat er precies speelt bij hem...eerst eens kijken wat Hanneke vrijdag te vertellen heeft. Misschien komt er nog iets uit onderzoek of zo :dontknow:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 22 jun 2011 20:53 
Moderator

Misschien komt er vrijdag wel wat uit, dat hoop ik eigenlijk wel, want dan weet je wat het is.

Nog een vraag :oops: Hoe wil je dan met hem verder gaan?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 22 jun 2011 20:54 

Aantal fretten: 4
Heel veel succes in ieder geval alvast Karen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 22 jun 2011 21:38 

Aantal fretten: 3
Heel veel succes Karen! Hopelijk wordt er meer duidelijk :-)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 22 jun 2011 23:27 

Hoe laat ben je er? :sdf49:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 23 jun 2011 00:07 

10 uur

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 447 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 23  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]